ضرورت افزایش حمایت از حوزه چاپ و نشر از سوی دولت و مجلس

به گزارش وبلاگ پتول به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی که به قم سفر نموده است، امروز چهارشنبه با مسئولان مجتمع ناشران این استان ملاقات و گفت وگو کرد.

ضرورت افزایش حمایت از حوزه چاپ و نشر از سوی دولت و مجلس

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر لزوم افزایش حمایت از حوزه چاپ و نشر تاکید نمود و گفت: قطعاً بخش نشر به ویژه نشر دینی دارای اهمیت بسیاری است که باید به وسیله حمایت های قانونی از سوی مجلس و دولت این حوزه را تقویت کرد.

وی ادامه داد: در قم باید چاپخانه های بزرگ برای توسعه حوزه نشر ایجاد گردد.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله نشر دغدغه مهمی است، توضیح داد: از طرف دیگر باید مسائل این حوزه از قبیل مسائل فراوری کاغذ و صنایع مرتبط مورد توجه قرار گیرد.

در شروع این ملاقات مسئولان مجتمع ناشران استان قم توضیحاتی درخصوص حوزه نشر، میزان فراوری آثار و شرایط فراوری کاغذ و صنایع مربوطه ارائه کردند.

لزوم تقویت ویژگی اسلامی اندیشی در آثار فراوریی

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ظهر چهارشنبه با مدیرکل و مدیران مرکز پژوهش های اسلامی رسانه استان قم ملاقات و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این ملاقات با اشاره به صندلی و ظرفیت های رشد و توسعه مرکز پژوهش های اسلامی رسانه استان قم گفت: خوشبختانه آثار و اقدامات این مرکز در رادیو و تلویزیون بسیار مطلوب و مثبت بوده است، از طرف دیگر این حوزه دارای هویت فکری بوده و برای توسعه این بخش نیازمند به پژوهش بنیادین هستیم. از این رو ایجاد مرکز پژوهش های اسلامی رسانه در استان قم بسیار دارای اهمیت بوده، زیرا این استان مرکز فراوری فکر اسلامی است.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای کوچک سازی و چابک سازی ساختار رادیو و تلویزیون گفت: چابک سازی در این حوزه حرف خوب و حقی است، اما بخش های فراورینماینده تفکر اسلامی همچنان باید حمایت شوند و جا را برای توسعه و شکوفایی آن ها باز کرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اهمیت افزایش ارتباط مرکز پژوهش های اسلامی رسانه استان قم با بخش های فراوریی رادیو و تلویزیون توضیح داد: این موضوع موجب افزایش و بهبود کیفیت فراوریات می گردد.

لاریجانی نقش رسانه ها در عصر ارتباطات را مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: به طور حتم اگر در این بخش فراوریات عمیق و جذاب صورت گیرد به طور حتم صندلی رادیو و تلویزیون پررنگ تر و تاثیرگذار تر از امروز خواهد بود. اما اگر در حوزه فکر اسلامی این بخش حرفی برای گفتن نداشته باشد، در عمل اتفاقی صورت نمی گیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بیان نمود: در بحث فراوریات در رادیو و تلویزیون دو مولفه اساسی باید مورد توجه قرار گیرد که عمق و جذابیت فکر اسلامی از مهم ترین آنهاست. از طرف دیگر رادیو و تلویزیون باید برنامه ریزی مناسبی را برای فراوری آثاری در رابطه با زندگی بزرگان دینی صورت دهد. البته اینگونه پروژه ها پرهزینه است، اما اگر بخواهیم نشان دهیم که کشور ما دارای عقبه تمدنی بسیار بالایی است باید در این جهت حرکت کنیم. البته این مسئله نیازمند مطالعات عمیق و کار فنی و تخصصی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بعضی بزرگان کشور که در جریان انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند متاسفانه تا به امروز دیده نشده اند. به همین دلیل رادیو و تلویزیون باید برنامه مدونی را برای ثبت و ضبط افکار و نقش این افراد در جریان انقلاب داشته باشند.

لاریجانی بر ضرورت تقویت ویژگی اسلامی اندیشی در فراوریات رادیو و تلویزیون تاکید نمود و گفت: اگر به دنبال تاثیرگذاری این فراوریات در دنیای امروز هستیم، باید به کار پژوهشی بها دهیم. از طرف دیگر پس از انقلاب اسلامی تا به امروز هنرمندان آثار دینی خوبی را خلق نموده اند اما متاسفانه این آثار به اندیشه مکتب ساز تبدیل نشده است.

در شروع این ملاقات مدیرکل مرکز پژوهش های اسلامی رسانه استان قم با اشاره به حمایت های ویژه دکتر لاریجانی از این مرکز گفت: خوشبختانه این مرکز تا به امروز 750 جلد کتاب در حوزه دین و رسانه و 870 نشریه و مجله به چاپ رسانده است. همچنین سایت این مرکز تا به امروز حدود 35 میلیون بازدیدنماینده داشته است که این مسئله نشان دهنده استقبال جوانان از این حوزه است.

مفهوم جهاد و شهادت عامل تقویت حرکت انقلاب اسلامی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین امروز چهارشنبه با اعضای هیئت مدیره جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار ملاقات و گفت و گو کرد.

لاریجانی با اشاره به اهمیت مفهوم جهاد و شهادت در حرکت انقلاب اسلامی گفت: البته این مفهوم در زندگی امروز معنادار نیست البته قطعا مفهوم مجاهدت و شهادت عامل پیشرفت امت اسلام بوده و شما فرزندان شهدا نیز از بیت این تفکر هستید و به طور حتم باید حامل این مفهوم و پیغام باشید.

وی ادامه داد: نهاد و تشکل هایی مانند جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار باید به دنبال جانمایی سبک زندگی اسلامی به ویژه ترویج مفهوم جهاد و شهادت باشند البته قطعا این مسئله یک آرمان دست نیافتنی نیست بلکه می توان آن را به خوبی ترویج داد بنابراین اگر زندگی خالی از این آرمان ها و مفاهیم باشد بر تن افراد لباس ذلت پوشانده می گردد.

لاریجانی ادامه داد: گاهی زندگی متعارف غباری را بر تفکرات اسلامی از جمله مفاهیمی مانند مجاهدت و شهادت می اندازد که باید قطعا با کوشش و فعالیت این غبار ها را کنار زد و شفاف سازی این مفاهیم باید در دستور کار باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص در حوزه اسلامی گفت: از شروع انقلاب تمام امور و کار با مدیرانی شروع شد که به تدریج دارای تجربه شدند اما الان افراد باید به گونه ای تربیت شوند که در زمان اجرا به درستی عمل نمایند زیرا زمان دیگر برای خطا وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه تربیت مدیران استراتژیک دارای اهمیت بسیاری است گفت: در این رابطه مسئله آموزش دارای اهمیت بوده و مدیران برجسته کسانی هستند که متناسب با شرایط آموزش دیده تا برای تصمیم گیری درست ورزیدگی ذهنی پیدا نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس و نمایندگان از کوشش های نهاد ها و تشکل ها در حوزه فرهنگی و بخش های دیگر استقبال می نمایند و ما هم هر کاری را که بتوانیم برای حمایت از این حوزه ها انجام می دهیم.

تشکر از رئیس مجلس جهت حل مشکل آبرسانی به بخش کهک

لاریجانی با اعضای شورای اسلامی شهر کهک ملاقات و در رابطه با مسائل و مسائل این حوزه گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این ملاقات با اشاره به ظرفیت های بخش کهک در حوزه گردشگری گفت: قطعا برای توسعه این حوزه باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

در ادامه این ملاقات اعضای شورای اسلامی شهر کهک از کوشش های دکتر لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی نسبت به حل مشکل تأمین آب آشامیدنی بخش کهک تشکر کردند.

همچنین در این ملاقات اعضای این شورا نسبت به پییگری های دکتر لاریجانی برای حل مسئله حقوقی بخشی از اراضی مردم کهک تقدیر کردند.

در این ملاقات همچنین بعضی مسائل شهر کهک از جمله احداث درمانگاه و داروخانه شبانه روزی، اجرای پروژه های جاده ای و زیرساختی و همچنین توسعه بخش گردشگری و فعالیت های بخش خصوصی در این حوزه مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

مسئله سوادآموزی پایه توسعه کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با مسئولان سازمان آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی استان قم ملاقات و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این ملاقات با اشاره به آمارهای اعلام شده درخصوص باسوادی حدود 95 درصد از مردم استان قم گفت: این آمار و گزارش با توجه به شرایط کشور مثبت است و باید کوشش گردد که مسئله سوادآموزی فراگیر گردد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره گیری از معلمان برای مسئله سوادآموزی اضافه کرد: این افراد دارای تخصص بوده و می توانند در این حوزه نقش مطلوبی ایفا نمایند. همچنین استفاده از معلمان می تواند در جهت بهبود معیشت آن ها تاثیرگذار باشد. در بخش سوادآموزی نیز می توان از امکانات آموزش و پرورش استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مسئله سوادآموزی پایه توسعه کشور است، توضیح داد: اگر نهضت سوادآموزی برای تشویق بی سوادان، همچنین الزامات این حوزه، پیشنهاداتی دارد، ارائه نموده تا ما آن ها را آنالیز کنیم.

لاریجانی با اشاره به اهمیت مسئله آموزش و پرورش در کشور گفت: یکی از دغدغه های مهم ما بهبود شرایط این حوزه است، در شرایط کنونی حجم نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش بالا بوده و با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی دولت مسائلی در این بخش ایجاد شده است که معوقات بازنشستگان بخشی از این مسائل است.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: با توجه به معوقات بازنشستگان باید در بودجه سال آینده کل کشور ردیفی در نظر گرفته گردد تا این معوقات معین تکلیف گردد، از این رو قطعاً دغدغه آموزش در مجلس شورای اسلامی بسیار جدی بوده اما باید برای بهبود این وضع راهکاری اندیشیده گردد. به طور مثال در بحث سرانه آموزش مدارس می توان زمینه ای را فراهم کرد که پرسنل آن مدرسه را اداره نموده و ما سرانه را به آن ها بدهیم تا خودشان آنجا را اداره نمایند که این مسئله ضمن ایجاد انگیزه، صرفه جویی و بهره وری موجب بالا رفتن کیفیت آموزش می گردد.

ملاقات کارگردان سریال کیمیا با لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی که به قم سفر نموده است، ظهر چهارشنبه با جواد افشار کارگردان سینما و تلویزیون ملاقات و گفت وگو کرد.

در این ملاقات مسائل مرتبط با فرایند فراوری آثار دینی به ویژه فراوریات مذهبی در حوزه تلویزیون و سینما مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

گفتنی است که جواد افشار در کارنامه خود کارگردان آثاری از قبیل کیمیا، مادرانه و... را دارد.

حضور لاریجانی در بیت شهیدان بهنیا و صفری

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در بخش جعفریه شهر قم در بیت شهید رضا بهنیا حضور یافته و با خانواده این شهید بزرگوار ملاقات و از نزدیک در جریان شرایط این خانواده نهاده شد.

گفتنی است که شهید بهنیا در سال 1365 در منطقه شلمچه و در عملیات کربلای 5 به درجه رفیع شهادت نائل شد.

همچنین دکتر لاریجانی با حضور در بیت شهید علی صفری با خانواده این شهید بزرگوار ملاقات و گفت وگو کرد.

شهید علی صفری در سال 1362 در عملیات والفجر 4 در منطقه مریوان به شهادت رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این ملاقات ها با اشاره به صندلی والای شهیدان و خانواده شهدا گفت: کار بزرگ شهیدان باعث عزت و بزرگی ملت ایران شد و قطعاً خانواده شهدا در قلب ملت قرار دارند.

لاریجانی با بیان اینکه مردم ایران فداکاری خانواده شهدا را هیچ وقت از یاد نخواهند برد، توضیح داد: به طور حتم امنیت کنونی کشور به خاطر خون شهدا است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ضرورت افزایش حمایت از حوزه چاپ و نشر از سوی دولت و مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت افزایش حمایت از حوزه چاپ و نشر از سوی دولت و مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید