برنامه های ویژه وزارت علوم برای تحول در وزارت علوم، 50 درصد مباحث دانشگاهی صرفا تئوری است

به گزارش وبلاگ پتول، معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه های ویژه این وزارتخانه برای تحول در نظام آموزشی اطلاع داد و گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور نیازمند مهارت های بیشتری برای جذب در بازار کار هستند، در حال حاضر 50 درصد مباحث دانشگاهی صرفا تئوری است.

برنامه های ویژه وزارت علوم برای تحول در وزارت علوم، 50 درصد مباحث دانشگاهی صرفا تئوری است

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه وبلاگ پتول با بیان اینکه 50 درصد از دانشجویان کشور دروس صرفا تئوری محور می خوانند و کمتر مهارت یاد می گیرند، گفت: متاسفانه در بسیاری از دانشگاه های کشور آموزش محوری حاکم است یا یک مقدار پژوهش محوری، که تا فناور محور شدن فاصله دارند. این دانشجویان چون مباحث تئوری یاد می گیرند و نمی توانند به راحتی جذب بازار کار شوند، پس دنبال کارهای دفتری هستند و تعداد زیادی از آنها مشکل دارند. این مشکل در آمار فارغ التحصیلان بیکار بیشتر خودش را نشان می دهد.

به گفته عموعابدینی، نرخ بیکاری تا سال 1394 در مقطع کاردانی 44 درصد، کارشناسی 40 درصد، کارشناسی ارشد 29 درصد و دکترای تخصصی 20 درصد است.

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام نمود: آمار بیکاری مقطع کاردانی 44 درصد است در حالیکه قرار بود با کاردانی شغل ایجاد کنیم، پس نشان می دهد در آموزش نظام فنی حرفه ای هم مسئله ای وجود دارد که هنوز فارغ التحصیلان آن بیکار هستند. البته علتش فقط آموزش نیست و اشتباه نشود، بلکه عوامل مختلف دیگری هم برای بیکاری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزش عالی کشور نیازمند بازنگری و تحول است، گفت: با تدبیر دکتر زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری برنامه های ویژه ای در وزارت علوم برای اجرای طرح تحول در دست اقدام است.

عموعابدینی اعلام نمود: باید جریان تحولی در نوع آموزش کشور ایجاد شود تا به اثربخشی بالایی دست پیدا کنیم. آمار فارغ التحصیلان بیکار بیانگر این نیست که همه اشکالات به سمت وزارت علوم برمی شود. آمار نشان می دهد که این مقدار بیکار وجود دارد و عوامل مختلف هم باعث این بیکاری شده است.در وزارت علوم پیگیر این هستیم که فارغ التحصیلان با توانمندی بالاتر از دانشگاه خارج شوند تا در جذب بازار کار شدن دچار چالش نشوند. برای این هدف برنامه های ویژه ای درنظر گرفته شده که به زودی ابلاغ و اجرایی می شود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "برنامه های ویژه وزارت علوم برای تحول در وزارت علوم، 50 درصد مباحث دانشگاهی صرفا تئوری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های ویژه وزارت علوم برای تحول در وزارت علوم، 50 درصد مباحث دانشگاهی صرفا تئوری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید