یک پراید معادل چند ماه حقوق است؟

به گزارش وبلاگ پتول، قیمت خودرو کاهشی می گردد این جمله ای است که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین روز آبان هنگام بازدید از خط فراوری تارا اتوماتیک مطرح کرد. با این حال بازار خودرو از ابتدای آبان تا به امروز شاهد فرایند صعودی و افزایشی قیمت ها بوده است. قیمت پراید 111 در یک هفته اخیر با رشد سه میلیون تومانی به 168میلیون تومان رسیده است.

یک پراید معادل چند ماه حقوق است؟

با فرض اینکه میانگین حقوق کارگران (وزارت کار) حدود چهارمیلیون و 300 هزار تومان است، قیمت یک پراید 168 میلیونی حدود 39 برابر حقوق ماهانه کارگران می گردد. به این معنی که یک کارگر درصورت عدم استفاده از حقوق ماهیانه خود و چشم پوشی از خرج های لازم زندگی به مدت 39 ماه، به همراه ثابت ماندن قیمت خودرو و عدم افزایش قیمت آن، توانایی خرید یک پراید 111 را بعد از این مدت خواهد داشت.

بعلاوه قیمت فعلی ساینا 44 برابر حقوق کارگر، کوئیک اتومات 61 برابر، برلیانس H330 اتوماتیک 103 برابر، پژو 206 تیپ2 حدود 60 برابر، پژو 405SLX حدود 66 برابر، پژو پارس LX حدود 75 برابر، دناپلاس توربو 102 برابر، هایما S7 حدود 175 برابر، آریزو 6 توربو 191 برابر و جک T8 نیز 228 برابر حقوق ماهانه کارگران است.

برای خرید پراید 16 سال صبر کنید

براساس آمار منتشرشده از طریق مرکز آمار ایران، میانه عایدی سالانه یک خانوار روستایی در سال 1399، حدود 42 میلیون تومان بود که 34 میلیون آن برای هزینه های زندگی مصرف می شد و میانه عایدی سالانه یک خانوار شهری نیز حدود 75 میلیون تومان برآورد شد که 62 میلیون آن میانه هزینه مصرفی سالانه این خانوار ها بود.

برحسب آمار منتشرشده در 70 تا 80 درصد خانوار های ایرانی اختلاف عایدی و هزینه های مصرفی سالیانه به 10 میلیون تومان می رسد. این عدد به ما می گوید اگر خانواری بخواهد با مازاد عایدی خود یک پراید بخرد، بدون هیچ افزایش قیمتی باید 16 سال صبر کند.

با این اوصاف فقط 20 تا 30 درصد خانوار ها که شامل دهک های پرعایدی می شوند می توانند هم پای بازار از تورم ها عبور نمایند. درصدر رشته های پرعایدی ایران، پزشک جراح بین رتبه های نخست قرار می گیرد، میانگین عایدی یک جراح می تواند به 100 میلیون تومان در ماه برسد، با تقریب تقریبی ماهیانه 20 میلیون تومان خرج مصرفی، یک جراح در سال قدرت خرید حدودا 6 پراید 111 (هریک 155 میلیون به قیمت بازار) یا 6 خودرو ساینا (هریک به قیمت بازار آزاد 162 میلیون) یا دو راناپلاس به همراه یک کوییک دنده ای (راناپلاس 275 میلیون و کوییک دنده ای 173 میلیون) را دارد.

وکلا و سردفتران می توانند میانگین عایدی سالیانه یک میلیارد تومان را به خود اختصاص دهند، با کسر ماهیانه 20 میلیون تومان هزینه مصرفی، مازاد عایدی سالیانه آنها بالغ بر 760 میلیون تومان می گردد که می توان با آن خرید دو دناپلاس تیپ یک (هریک به قیمت بازار 378 میلیون تومان) یا دو پژو پارس اتومات (هر یک به قیمت بازار 390 میلیون) را متصور شد.

عایدی ماهیانه نمایندگان مجلس بین 31 تا 34 میلیون تومان است که با تقریب ماهیانه 20 میلیون تومان هزینه های جاری، قدرت خرید سالانه یک راناپلاس (به قیمت 180 میلیون در بازار) یا یک کوییک دنده ای (به قیمت 173 میلیون در بازار) را دارند. مشاغل پرعایدی دیگری مانند تجارت و بازرگانی، فناوری اطلاعات و… نیز همچون سه گروه بالا قدرت خرید حداقل یک ماشین صفر در سال را دارند.

قرعه کشی هم سکوی پرش دلالان بود

پیش خرید از طریق افرادی که قدرت خرید خودرو از بازار را نداشتند یا افراد کارمند و بازنشسته با استقبال زیادی روبه رو شد و ثبت نام ویژه ایران خودرو در ماه جاری، از 390 هزار کد در روز اول به رقم قابل توجه یک میلیون و 20 هزار کد در روز چهارم رسید، اما اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار، پای دلالان را به قرعه کشی ها باز کرد.

در ابتدای این طرح اخطار حضور دلالان از طریق سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو داده شد. موتمنی با اشاره به قرعه کشی های خودرو گفت: بازار به خودروی بیشتر درکنار نظارت احتیاج دارد تا زمانی که حاشیه بازار به پنج تا 10 درصد نرسد، بازار خودرو روال طبیعی خود را طی نخواهد کرد و دلالان دوباره بازار را به هم می ریزند.

در ثبت نام دوره قبلی ایران خودرو (مرداد 1400) از 884 هزار و 329 ثبت نامی فقط 15 هزار نفر برنده قرعه کشی شدند که به معنی پذیرش کمتر از دو درصد شرکت نمایندگان در قرعه کشی است.

این درحالی است که بخش قابل توجهی از ثبت نامی ها دلالان هستند. دلالان و واسطه ها در بعضی شهرستان های محروم که پول برای خرید خودرو نداشتند، پیشنهاد دادند با استفاده از کارت ملی (با درنظر گرفتن شروط لحاظ شده) خودرو ثبت نام نمایند و درصورتی که نام آن افراد در قرعه کشی انتخاب گردد، به آنها سه تا پنج میلیون تومان می دهند. به این ترتیب حضور دلالان و ثبت نام چندین باره آنها از طریق خرید کارت های ملی دیگران به قیمت ناچیز و کاهش احتمال برنده شدن افراد عادی بازهم تسهیل خرید خودرو را به چالش کشید.

فراوری این خودروها 43 درصد کمتر از برنامه

هفته گذشته رضا فاطمی امین، وزیر صمت با حضور در جلسه کمیسیون صنایع و معادن درخواست فرصت 6 ماهه برای کنترل بازار داشت. فاطمی امین که حذف قرعه کشی به واسطه افزایش فراوری داخلی و کنترل واردات خارجی را موثر در کنترل بازار می دانست، وعده فراوری سالانه یک میلیون وششصدهزار دستگاه را داد. فاطمی امین در برنامه ای که هنگام معرفی خود به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه داده بود، بخشی از اهداف میان مدت خود در صنعت خودروسازی را این طور مطرح نمود:

1- افزایش فراوری به 1.6 میلیون دستگاه در سال 1401 و سه میلیون دستگاه در سال 1404

2- الزام به صادرات خودرو (حداقل 30 درصد در سال 1404) و اصلاح نظام تعرفه ای

3- کاهش 20 درصد بهای تمام شده خودرو تا خاتمه سال 1401

4- ارتقای کیفی فراوری خودروها در سطوح 3، 4 و 5 ستاره کیفی (افزایش 20 درصد در هر سطح) تا سال 1402، ممنوعیت فراوری خودروهای سه ستاره به پایین از سال 1403 به بعد

5- لحاظ گارانتی پنج ساله برای خودروهای فراوریی از سال 1403 به بعد

6- فراوری حداقل دو محصول تازه داخلی در هر سال

7- عملیاتی کردن پروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری فرسوده (حداقل 30هزار دستگاه در سال)

وعده وزیر صمت بر افزایش فراوری سه میلیون دستگاه و افزایش صادرات خودرو، با گذشت بیش از نیمی از سال و شرایط فراوری خودرو به رویایی بودن این وعده دامن زده است.

برای مثال گروه ایران خودرو پیش بینی نموده در خاتمه سال 1400 حدود 505 هزار دستگاه خودرو بسازد. آن طور که آمارهای اعلامی این خودروساز نشان می دهد، این شرکت دولتی در نیمه اول سال جاری نزدیک به 206 هزار دستگاه خودرو فراوری نموده که معادل 41 درصد برنامه اعلامی است (9 درصد کمتر از برنامه). البته این شرایط برای بعضی محصولات بسیار نگران نماینده است.

برای مثال ایران خودرو پیش بینی نموده بود که در کل سال نزدیک به 31 هزار دستگاه تارا فراوری کند، اما طی 6 ماه از سال حدود هفت درصد این برنامه عملیاتی شده است. برنامه این شرکت فراوری 14 هزار دستگاه هایما بوده که تا به امروز 19 درصد محقق شده است. فراوری دنا و سمند و رانا نیز 36 تا 37 درصد محقق شده و تنها سه محصول پژو 206 و 405 و پژوپارس هستند که مقدار تحقق فراوری آنها نزدیک به 50 درصد و مطابق با برنامه فراوریی شرکت است.

منبع: فرهیختگان

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ پتول بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "یک پراید معادل چند ماه حقوق است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پراید معادل چند ماه حقوق است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید