حذف مدارس خشت وگلی سیستان وبلوچستان به کجارسید

به گزارش وبلاگ پتول، آنچه که اکنون در استان سیستان وبلوچستان به عنوان چالش آموزشی از آن یاد می گردد، مدارس کپری، خشت وگلی و کلاس های درس فرسوده با سقف های لرزان است که سلامت دانش آموزان را تهدید می نماید.

حذف مدارس خشت وگلی سیستان وبلوچستان به کجارسید

به گزارش وبلاگ پتول به نقل از وبلاگ پتول، استان سیستان و بلوچستان با وسعتی بیش 187 هزار کیلومتر مربع معادل 11.5 درصد مساحت کشور را داراست و با جمعیتی بالغ 2.775.14 میلیون نفر؛ با پتانسیل های بالقوه جغرافیایی در جنوب شرق ایران واقع شده است.

آنچه که اکنون در این استان به عنوان معضل و چالش آموزشی از آن یاد می گردد مدارس کپری، خشتی گلی و کلاس های درس فرسوده با سقف های لرزانی است که همیشه سلامت دانش آموزان را تهدید می نماید و ممکن است هر لحظه با کمترین باد و باران احتمال دارد سقف بر سر دانش آموزان آوار گردد.

شرایط بسیاری از فضاهای آموزشی این استان چنان بحرانی است و غیر استاندارد که هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید بسیاری از والدین از تحصیل فرزندان خویش در کلاس های فرسوده و ناایمن امتناع ورزیده و معمولاً در چنین شرایطی پادرمیانی ریش سفیدان و توجیهات مقامات محلی در مورد عدم تخصیص اعتبار لازم و نیز وعده بازسازی در طول سال تحصیلی و سال های آینده والدین را ناچار و متقاعد می سازد برای بازگرداندن فرزندان خویش به سر همان کلاس های درس غیراستاندارد و ناایمن!

  • حذف مدارس خشت وگلی سیستان وبلوچستان به کجارسید

اکنون در چنین شرایطی با توجه به آمار بالای فضاهای آموزشی غیر استاندارد و نیز عدم تخصیص اعتبارات کافی برای نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده متأسفانه مسئولان محلی جز مکاتبه و رایزنی استانی و پذیرفتن مسئولیت و هزینه حضور دانش آموزان در فضاهای دلهره آور و غیراستاندارد دیگر هیچ چاره ای نمی بینند.

باید توجه داشت که سیستان و بلوچستان بویژه منطقه بلوچستان همیشه پیشتاز بالاترین آمار بازماندگان از تحصیل بوده و نیز گوی سبقت را از سایر استان های کشور به خاطر ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و فضاهای آموزشی غیراستاندارد و ناایمن ربوده است.

کلاس های غیراستاندارد، فرسوده که هر لحظه امکان وقوع حادثه ای را نوید می دهد. حتی نگاه به تصاویر این مدارس نگرانی از آینده را بیشتر از گذشته در دل ایجاد می نماید. مرور حوادثی همچون مدرسه شین آباد و فروریختن دیوار مدرسه در خاش که منجر به شهادت یکی از آموزگاران فداکار خاشی شد، اولیا را نگران تر از گذشته می نماید.

عبدالمجید رییسی، دهیار روستای داروکان نیکشهر در تشریح مسائل و مسائل مدرسه این روستا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های وبلاگ پتول از زاهدان، گفت: عمر مدرسه دخترانه عفت داروکان بیش از سه دهه است و این مدرسه قدیمی امروز تبدیل به بنایی فرسوده شده که احتیاجبه تخریب و احداث مدرسه جدید را دارد و با توجه به کمبود فضای آموزش در حال حاضر نسبت به آمار بالای دانش آموزان مناسب نیست.

متأسفانه ساختمان این مدرسه اصلاً ایمن نیست و هر روز بخشی از سنگ دیوار و ساختمان می ریزد. علاوه بر شکستگی کف ساختمان، در و پنجره های مدرسه هم بسیار فرسوده است. فرسودگی سیم کشی داخلی برق ساختمان نیز یکی دیگر از معضلات نگران نماینده است که احتمال آتش سوزی را زیاد می نماید.

دهیار روستا داروکان اعلام کرد: با این اوصاف وقوع هر حادثه ای در این مدرسه احتمال دارد و سلامت و امنیت دانش آموزان را تهدید می نماید و هنگام بارش باران، آب به وسیله سوراخ های سقف به داخل کلاس ها نفوذ می نماید و باعث می گردد که آب فراوانی در کلاس ها جمع گردد.

این امر عملا برگزاری کلاس ها را تا یک هفته مختل می نماید. در صورت طوفانی بودن هوا، گرد و خاک از کف و اطراف به درون نفوذ می نماید و ماندن در کلاس را برای دانش آموزان و معلمانشان غیر ممکن می نماید.

تحصیل زیر سایه سار درختان و در پناه دیوارهای مدارس نیز تنها راهکاری بود، برای جبران کمبود فضاهای آموزشی در منطقه بلوچستان که سازمان نوسازی و مدارس متأسفانه آن طور که باید و شاید نتوانسته از عهده جبران کمبود فضای آموزشی استان برآید.

  • ادامه فعالیت مدارس کپری با وجود برگزاری جشن برچیده شدن این مدارس

محمد نعیم امینی فرد عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود مدارس خشتی و گلی در استان سیستان و بلوچستان گفت: شرایط استان در زمینه فضای آموزشی و برخورداری از مراکز مناسب، نه تنها پایین تر از متوسط کشوری است بلکه یک عدم تقارن و نابسامانی در توزیع آن در استان وجود دارد؛ یعنی اگر متوسط فضا در کشور 7 متر باشد، در استان سیستان و بلوچستان 5 متر است، ولی در برخی نقاط آن حتی از یک متر کمتر است.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پدیده مدارس کانکسی، کپری و خشتی در این استان قابل مشاهده است و علیرغم آنکه چندی پیش جشن برچیده شدن مدارس کپری گرفته شد، ولی بعد از آن هم چنین مدارسی فعالیت داشتند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تاکید نمود: با توجه به گستردگی فضاهای غیراستانداردی که در سطح استان مشاهده می گردد و فاصله معنادار میان مناطق مرکزی و جنوبی با شمال استان از نظر سرانه فضای آموزشی و نیز فاصله آن با متوسط کشوری وجود دارد، ضروری است که مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

او ادامه داد: با توجه به بودجه ای که سال جاری تصویب شده، بهبود فضاهای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان قابل تحقق نیست؛ باید همان بحث عدالت فضای آموزشی که در سال 1395 مورد توجه قرار گرفته بود و استان سیستان و بلوچستان ردیف خاصی داشت و اعتبارات خوبی برای این موضوع تخصیص پیدا کرد، مجدا از سر گرفته گردد.

امینی فرد اضافه کرد: در سال های 96 و 97 این اعتبارات نرسید و تخصیص ها مناسب نبود که امیدواریم با برنامه ریزی و زمان بندی مشخص بتوان به استانداردهای لازم دست پیدا کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با اشاره به نرخ موالید در استان سیستان و بلوچستان خواهان برنامه ریزی برای استاندارد سازی فضاهای آموزشی در بازه زمانی دست کم پنج ساله شد و گفت: بیشترین مسائل در منطقه بلوچستان است چرا که فضای آموزشی در شمال استان نسبتاً مناسب تر است؛ هرچند که از متوسط کشوری فاصله دارد.

  • رویایی دست نیافتنی

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش قبل از بازگشایی مدارس گفت:همه کوشش من و همکارانم این است که بازگشایی مدارس در شروع سال تحصیلی باشکوه و بدون نقص برگزار گردد.

وزیرآموزش و پرورش درباره مدارس کپری اضافه کرد: هنوز درخصوص مدارس کپری صحبت نکرده ایم اما مدارس خشت وگلی تا سرانجام مهر برچیده خواهند شد و در سیستان و بلوچستان نیز تا سرانجام آبان این کار انجام می گردد که تا کنون محقق نشده است.

مسئول روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های وبلاگ پتول از زاهدان، گفت: مجموع مدارس خشتی وگلی باقیمانده 72 مدرسه با 174 کلاس درس باپیشرفت فیزیکی 60 درصد به علت صعب العبور بودن دربخشی از مناطق دورافتاده استان دیرتر افتتاح می شوند.

روشنفکر اضافه کرد: برای جمع آوری مدارس خشتی وگلی استان براساس یک طرح ملی باحضور استان های خراسان رضوی، فارس و تهران به عنوان استان های مشخص برای تسهیل در فرایند جمع آوری هرچه سریعتر این مدارس یاری گرفتیم.

او در مورد مدارس کپری گفت: مدارس کپری در سطح استان نداریم باقیمانده این نوع مدارس مربوط به مناطق عشایر نشین است که امکان حذف این نوع مدارس وجود ندارد، به عبارتی مدارس اقلیمی شناخته شده است.

  • وعده جمع آوری مدارس خشتی و گلی تا سرانجام سال جاری

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارس خشتی و گلی سیستان بلوچستان تا سرانجام سال 98 جمع آوری خواهند شد تا در مهر 99 دانش آموزان در فضای آموزشی استاندارد تحصیل نمایند.

مهراله رخشانی مهر در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان خاش گفت: سرانه فضای آموزشی در کشور حدود 5/2 متر مربع است که سیستان و بلوچستان رتبه سی ام سرانه ها را به خود اختصاص داده است.

او اضافه کرد: 11استان کشور زیر خط میانگین فضاهای آموزشی هستند که به ترتیب استان های تهران، سیستان و بلوچستان و البرز در انتهای جدول سرانه فضای آموزشی قرار دارند.

رخشانی مهر توضیح داد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سرانه فضای آموزشی در کشور 1/5 متر مربع بود که در مقایسه با میانگین فعلی با رشد 3/5 برابری روبرو شده است.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه 70 درصد از فضاهای آموزشی کشور مقاوم هستند گفت: برای برطرف درصد باقی مانده از مدارس تخریبی و غیر استاندارد مصوب شد تا 3 میلیارد دلار بودجه از محل صندوق ارزی اختصاص داده گردد.

رخشانی مهر اذعان داشت: در سال گذشته 61 میلیارد تومان بودجه برای حذف مدارس تخریبی و غیراستاندارد به سیستان و بلوچستان تخصیص داده شد.

او در این خصوص ادامه داد: برای تجهیز مدارس به امکانات سرمایشی و گرمایشی استاندارد نیز در سال گذشته 25 میلیارد تومان بودجه به این استان اختصاص داده شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یاد آورشد: مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان تا سرانجام سال 98 جمع آوری خواهند شد تا در مهر 99 دانش آموزان در فضای آموزشی استاندارد تحصیل نمایند.

او تاکید نمود: مدارس نوسازی شده بر اساس آیین نامه ها و ضوابط مشخص شده استاندارد مقاوم و مستحکم ساخته خواهند شد.

  • مدارس جدید جایگزین مدارس خشتی وگلی

حمید رضا رخشانی رئیس آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های وبلاگ پتول از زاهدان، گفت: مدارس خشت و گلی که عملیات حذف آن ها در چند ماه گذشته شروع شده بود، تعداد قابل توجهی از آن به سرانجام رسید و مدارس مناسبی جایگزین شد.

او با بیان اینکه مدارس خشتی و گلی استان تا سرانجام سال برچیده خواهند شد گفت: درباره مدارس کپری به دنبال طراحی و اجرای سازه های متناسب هستیم.

رخشانی ادامه داد: با کوشش های انجام شده تعداد مدارس خشت و گلی در سیستان و بلوچستان از 210 کلاس به 160کلاس کاهش یافته است و باتوجه به آخرین صحبتی که باوزیر محترم داشتیم مدارس دو سه کلاسه در استان تاسرانجام آذرماه جاری برچیده می شوند.

رئیس آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: تعدادی از مدارس سه کلاسه و چهارکلاسه و پنج کلاسه از نظر آماده سازی زمان بیشتری را می برد.

وی با اشاره به آمار 800 هزار دانش آموز و 40 هزار کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با یاری وزارتخانه آموزش و پرورش 4 برابر بودجه به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده که قرار است در تکمیل پروژه های نیمه تمام و ارتقا فضای آموزشی استان استفاده گردد.الان قادر به تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی و سرمایشی هستیم، ولی موضوع مهم این است که هنوز زیرساخت های درست و محکمی بنا نشده و ابتدا می بایست این شرایط فراهم گردد.

او اضافه کرد: کیفیت فضای آموزشی تا به الان از نمره میانگین 8.5 به 11 رسیده و این اتفاق را مدیون یاری های خیرین و بنیادهای مختلف هستیم که حتی در رسیدگی به تامین کتاب های درسی، یاری درسی و مخصوصا کنکوری به دانش آموزان استان در حال رسیدگی هستند.

رخشانی با اشاره به کمبود 16 هزار نیروی انسانی این استان گفت: به یاری وزارتخانه تا کنون نیروی انسانی به برخی مناطق سیستان و بلوچستان تزریق شده است و اگر این امر ممتد و پیوسته تا 3 سال ادامه یابد مشکل نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان به طور کامل سرانجام می یابد.

  • مدارس کپری حذف نمی شوند /سازه های توپی جانشین مدارس کپری

رئیس آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه آیا برنامه ای برای حذف مدارس کپری در استان وجود دارد یا خیر؟ گفت: کپر جزئی از سازه های بومی منطقه است، و باید سازه های استاندارد را جایگزین آن کنیم و اعتقادی به حذف آن نداشته و باید متناسب سازی شوند.

او ادامه داد: در بسیاری از مناطق جنوب و دور دست استان شرایط متفاوت است و تعدادی از خانواده ها که درحال کوچ هستند و در محلی که کلاس کپری ساخته شده مستقر می شوند.

وی گفت: یک سری سازه ها تحت عنوان سازه های توپی احتیاج بوم منطقه ساخته شده که مشابه کپر بوده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

سیستان و بلوچستان برای رسیدن به متوسط کشوری در فضای آموزشی احتیاجمند ساخت افزون بر 11 هزار کلاس درس است.

منبع: همشهری آنلاین

به "حذف مدارس خشت وگلی سیستان وبلوچستان به کجارسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف مدارس خشت وگلی سیستان وبلوچستان به کجارسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید