راهنمای اولین سفر به ترکیه

به گزارش وبلاگ پتول، ترکیه یکی از مقاصد محبوب مسافران ایرانی است. یکی از مهم ترین دلایل آن، نزدیکی مسافت و فرهنگ این کشور به ما ایرانی ها است. این کشور گردشگران زیادی در تمام فصول سال دارد، چنانچه برای بار اول به این کشور سفر می کنید، احتیاج است تا با آگاهی و برنامه ریزی کامل پیش بروید تا با مسئله ای روبرو نشوید. در ادامه این مطلب تمام نکاتی که ضروری است در ترکیه بدانید را برای شما توضیح داده ایم تا بدون استرس به کشف زیبایی ها بپردازید و لحظات خوشی را سپری کنید. این مطلب با آنالیز تجارب مسافرانی که برای یک یا حتی چند بار به ترکیه سفر نموده اند، جمع آوری شده است. پس تا پایان همراه ما باشید و به به نکات گفته شده توجه نمایید.

راهنمای اولین سفر به ترکیه

برترین نوع حمل ونقل برای سفر به ترکیه چیست؟

قطعا اولین سوالی که برای شما پیش می آید، چگونگی رفتن به ترکیه است. شما برای حرکت از ایران می توانید، سفر هوایی، سفر با قطار و سفر زمینی را انتخاب کنید. در ادامه به آنالیز مزایا و معایب هر یک می پردازیم تا انتخاب برای شما آسان گردد. اما با توجه به تجربیات، برترین راه سفر به ترکیه، انتخاب هواپیما است زیرا حدود 3 ساعت در مسیر هستید، در حالی که با قطار حدود 3 روز زمان می برد تا این مسیر را طی نموده و به استانبول برسید. البته که سفر با اتوبوس و ماشین شخصی، در صورتی که مقصد شما وان باشد، معقولانه است.

· سفر به ترکیه با هواپیما

بی شک راحت ترین و امن ترین راه سفر به ترکیه، انتخاب هواپیما است. مسافت مسیر هوایی بین تهران و استانبول حدودا 2041 کیلومتر است. مدت زمان این پرواز چیزی در حدود سه ساعت و پنج دقیقه است.

· سفر به ترکیه با قطار

طولانی ترین روش رسیدن به ترکیه، استفاده از قطار است. مسافت ریلی بین تهران و استانبول تقریبا 2457 کیلومتر است که به وسیله قطار تقریباً طی 70 ساعت یعنی نزدیک به سه روز پیموده می گردد.

· سفر به ترکیه با اتوبوس یا ماشین شخصی

یکی از روش های محبوب سفر به ترکیه، استفاده از اتوبوس است. اتوبوس تهران به استانبول به طور تقریبی باید مسافتی به طول 2435 کیلومتر را طی کند. زمان مورد احتیاج برای انجام این سفر با اتوبوس از تهران به استانبول 30 تا 40 ساعت است. چنانچه بخواهید این مسافت را با خودروی شخصی طی کنید، 28 ساعت زمان می برد.

مزایا و معایب روش های سفر به ترکیه به توضیح زیر است:

نوع سفرمزایامعایب
سفر با هواپیماسرعت، راحتی، امکانات فرودگاههزینه، محدودیت بار
سفر با قطارهزینه کم ترطولانی بودن، نبود امکانات کافی
سفر با اتوبوس یا ماشینهزینه کم تر، مسیر زیبامدت زمان طولانی سفر، خستگی، خطر رانندگی

مدارک لازم برای سفر به ترکیه، بدون این مدارک به ترکیه نروید

سفر به ترکیه برای ایرانی ها، احتیاج به ویزا ندارد. اما با این حال نمی توان مانند یک سفر داخلی برای آن برنامه ریزی کرد. همراه داشتن یک سری مدارک برای تمام مسافرین لازم است که در ادامه ذکر شده است.

· گذرنامه یا پاسپورت

اولین قدم برای سفر به ترکیه داشتن پاسپورت است. گذرنامه یا همان پاسپورت در واقع مدرک شناسایی است که کشورتان برای شما صادر می نماید و معرف هویت شما در کشور مقصد است. برای گرفتن آن فقط کافی است به یکی از مراکز پلیس 10+ مراجعه کنید، مدارک لازم مثل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، عکس 4*6 رنگی، اجازه محضری برای بانوان و اصل و کپی کارت سرانجام خدمت برای آقایان را همراه داشته باشید. بعد از ثبت درخواست در سریع ترین زمان پاسپورتتان به آدرس درخواستی شما ارسال می گردد.

· بیمه مسافرتی

یکی دیگر از مدارکی که باید پیش از سفر به ترکیه تهیه کنید، بیمه مسافرتی است. بیمه مسافرتی، مهم ترین بخش آمادگی برای سفر و مدیریت هزینه ها محسوب می گردد. خرید این بیمه الزامی است زیرا همراه و پشتیبان شما در لحظات سخت است. فرض کنید بعد از خوردن یک غذای خوشمزه در رستوران های استانبول دچار مسمومیت غذایی شوید، در این لحظه است که بیمه مسافرتی به داد شما می رسد و هزینه های بالای درمان در کشور خارجی را پرداخت می نماید. البته که این بیمه، پوشش های بسیار دیگری نیز دارد. جالب است بدانید که حتی در صورت گم شدن مدارک شناسایی شما، بیمه وظیفه ارائه اطلاعات لازم جهت طی مراحل اداری و پرداخت هزینه های جابجایی و صدور المثنی را دارد. برای خرید بیمه سفر خارجی ترکیه می توانید همین حالا اقدام کنید.

· گواهینامه بین المللی (در صورت سفر با خودرو)

برای اینکه بتوانید به صورت قانونی در کشوری دیگر رانندگی کنید، باید گواهینامه خود را بین المللی کنید تا قابل استفاده در کشورهای دیگر نیز باشد. در کشور ترکیه نیز به همین صورت است و باید گواهینامه ایرانی خود را به گواهینامه ترک تبدیل کنید.

برای استفاده و تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترک در ترکیه، 3 راه وجود دارد. راحت ترین روش، اقدام اینترنتی می باشد. برای اقدام به وسیله اینترنت باید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید. بعد از ورود به سایت باید مدارک گفته شده را به صورت اسکن واضح در قسمت مخصوص، آپلود نمایید. هزینه را نیز می توانید به صورت اینترنتی با یکی از کارت های عضو شتاب پرداخت نمایید.

با انتخاب برترین هتل ها، سفرتان را به یاد ماندنی کنید

یکی از چالش های سفر به ترکیه، انتخاب مکان مناسب برای اقامت است. اگر هدف شما از این سفر، سرگرمی و لذت بردن از اماکن عمومی است، بهتر است یک هتل زیبا و لوکس را انتخاب کنید تا از تمام لحظات خود لذت ببرید. اما اگر فقط به قصد خرید به ترکیه سفر نموده اید، پیشنهاد می گردد اقامتگاه های کوچکی که نزدیک به مرکز خرید هستند را انتخاب کنید تا هزینه اضافی در سفر خود متحمل نشوید. در ادامه برترین هتل هر شهر جهانگردی از ترکیه را معرفی نموده ایم.

هتل چراغان پالاس، استانبول

این هتل که در گذشته کاخ امپراتوری عثمانی بوده است در کنار سواحل زیبای بسفر قرار گرفته است که با تغییر کاربری به هتلی لوکس و شیک تبدیل شده است. هتل چراغان پالاس کمپینسکی استانبول با دورنمایی زیبا از شهر قدیمی استانبول، با باغی سرسبز و سبک پر زرق و برق خود، تجربه اقامت در کاخ پادشاهی را به مسافرانش هدیه می دهد.

هتل ریکسوس، بودروم

بودروم، یکی از شهرهای ساحلی و جهانگردی ترکیه است که بیشتر حال وهوای اروپایی را القا می نماید و به طبع هزینه های این شهر نیز نسبت به استانبول بیشتر است. این هتل پنج ستاره یکی از لوکس ترین هتل های بودروم است که در سال 2003 افتتاح شده و در منطقه توربا قرار گرفته است. از فرودگاه بودروم تا این هتل 25 دقیقه فاصله است.

هتل آرگوس، کاپادوکیا

یکی از مقاصد پر تکرار امروز، کاپادوکیا است. منطقه کاپادوکیا در مرکز آناتولیا ترکیه قرار گرفته است و یکی از منطقه ها جهانگردی این کشور است. صخره ها، غارها و دره هایی که همه به صورت طبیعی در این منطقه شکل گرفته اند از اصلی ترین دلایل جذب جهانگرد هستند. این هتل لوکس در کنار یک صومعه باستانی ساخته شده است. یکی از مجذوب نمایندهیت های اصلی این هتل این است که دارای 6 ساختمان مجزا از یکدیگر است ولی همه آن ها به وسیله تونل های بلند شهر زیر زمینی به هم متصل هستند. در گذشته این هتل مکانی زیر زمینی برای پناه گرفتن و فرار کردن از دست دشمنان بوده است.

هتل رویال تاورز، آنتالیا

این هتل در نزدیکی ساحل کمر، یک هتل پنج ستاره و لوکس با امکانات متعدد سرگرمیی و رفاهی از جمله استخر، پارک آبی، باشگاه ورزشی و رستوران است که محبوبیت بالایی در میان جهانگردان دارد. این هتل در فاصله 50 کیلومتری از مرکز شهر آنتالیا و 500 متری از مرکز منطقه کمر بنا شده است.

جاذبه های جهانگردی ترکیه که باید ببینید

ترکیه مملو از مکان های دیدنی است که تماشای هر کدام از آن ها، انسان را شگفت زده می نماید. هر شهر تاریخی پر آوازه دارد که باعث پدیدار شدن آنچه امروز همه را از سراسر جهان شگفت زده نموده، شده است. در ادامه به معرفی چند نمونه از این مکان های برجسته به تفکیک شهر پرداخته ایم.

· مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی در استانبول

· آنیت کابیر در آنکارا

· پارک ملی آنتالیا

· غار کاراجا در کوش آداسی

غذاهای ترکیه ای با طعمی بهشتی

یکی از سرگرمیات مجذوب نماینده ترکیه، امتحان کردن طعم لذیذ غذاهای تازه است. در ادامه شما را با خوشمزه ترین غذاهای ترکیه ای که با ذائقه ایرانی ها هم خوانی دارند آشنا می کنیم.

1. دونر کباب

قطعا تا کنون در ایران نیز دونر کباب خورده اید. اما طعم دونر کبابی که در ترکیه امتحان می کنید به قدری متفاوت و خوشمزه است که با طعم دونرهای ایران قابل مقایسه نیست. بدون شک دونر کباب یکی از برترین غذاهای ترکیه است که با ذائقه ایرانی ها هم سازگار است.

2. لاه ماجون

لاه ماجون یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه ای است، می توان گفت در ترکیه هم رده قرمه سبزی است و بسیار هوادار دارد. لاه ماجون ترکیبی از یک نان گرد بسیار نازک است که روی آن مخلوطی از گوشت طعم دار شده، سبزیجات و آبلیموی تازه ریخته می گردد. قطعا شما نیز پس از یک بار خوردن این غذا هوادارش می شوید.

3. مانتی

مانتی بیشتر به عنوان میان وعده و یا پیش غذا شناخته می گردد. این غذا در عین سادگی طعم بسیار لذیذی دارد. مانتی ترکیبی از یک خمیر ساده، گوشت چرخ نموده، تخم مرغ و چندین ادویه است که با ماست و یا کشک سرو می گردد. البته در نوعی دیگر ماست همراه با سیر آغشته با فلفل قرمز بر رویش ریخته می گردد که بسیار لذیذ است.

4. بورک

بورک یکی از رایج ترین و معروف ترین غذاهای ترکیه است که در ایران نیز هواداران بسیاری دارد. بورک غذای بسیار سبکی است و معمولا به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو می گردد. بورک ترکیبی از خمیر یوفکا است که به اشکال دلخواه درمی آید و داخل آن با موادی مثل گوشت چرخ نموده، پنیر و اسفناج و سبزیجات پر می گردد.

معرفی برترین مراکز خرید لوکس و محلی ترکیه

مقصد بیشتر مسافرانی که قصد خرید از ترکیه را دارند، استانبول است. اما خرید از استانبول نیز راحت نیست و پیدا کردن مراکز خرید مناسب سخت است. برای انتخاب راحت تر مراکز خرید بهتر است در ابتدا معین کنید در پیی خرید از برندهای لوکس هستید و یا می خواهید کالایی ارزان و با قیمت مناسب خریداری کنید. در ادامه برترین مراکز خرید متناسب با بودجه شما را معرفی نموده ایم تا به راحتی آن ها را پیدا کنید و به خرید بپردازید.

مراکز خرید لوکس استانبول

· مرکز خرید سیتیز نیشان تاشی

· مرکز خرید پالادیوم

· مرکز خرید توریم

· مرکز خرید زورلو سنتر

· مرکز خرید ایستینیه پارک

مراکز خرید ارزان استانبول

· مرکز خرید اوت لت کاله استانبول

· مرکز خرید استار سیتی

· مرکز خرید اولیویوم

· مرکز خرید اوت لت سیتی سنتر

· مرکز خرید اوت لت اپتیموم استانبول

· مرکز خرید اوت لت دیپوسایت

در اولین سفر خود به ترکیه، نکات زیر را از قلم نیاندازید

· در زمان مناسب بلیط خریداری کنید

اگر مسئله ای با سرما ندارید، پیشنهاد می گردد در فصول سرد سفر کنید زیرا اختلاف قیمت چشم گیری در هزینه ها وجود دارد.

· دلار و لیر داشته باشید

همراه داشتن ریال در سفر ترکیه عقلانی نیست و توصیه می شد در جهت سهولت خودتان از قبل پول را تبدیل کنید. لیر واحد پولی است که فقط در سفر ترکیه به دردتان میخورد. در ترکیه می توانید به میزان احتیاجتان دلار را تبدیل کنید و بقیه آن را اگر اضافه ماند برای سفرهای بعدی نگه دارید.

· از حمل و نقل شهری بهره ببرید

استفاده از تاکسی در ترکیه اصلا به صرفه نیست زیرا کرایه های بسیار بالایی دارند. بهتر است برای جابجایی در سطح شهر از مترو بهره ببرید که بسیار ساده است و ایستگاه های زیادی نیز دارد. با تهیه یک کارت شارژ می توانید به راحتی از اتوبوس، مترو و... بهره ببرید.

· خرید سیم کارت

در فرودگاه می توانید با ارائه پاسپورت و تکمیل فرم، به راحتی سیم کارت خریداری کنید. هزینه خرید سیم کارت در ترکیه حدودا 200 لیر است.

· مراقب دزدان باشید

ترکیه، جمعیت و جهانگرد زیادی دارد که منجر به سوءاستفاده دزدها و شیادان از این موضوع شده است. در تردد در مکان های عمومی، به شدت مراقب پول و موبایل خود باشید. از سوی دیگر به هیچ عنوان وقتی چیزی بر روی زمین افتاده به قصد یاری به صاحبش آن را برندارید. افرادی که در کنار خیابان ها واکس می زنند، از عمد وسایل خود را روی زمین رها می نمایند تا جهانگرد ها بردارند و به او بدهند، سپس وی با اسرار فراوان و برای تشکر اقدام به واکس زدن کفش شما می نماید. اما در آخر تقاضای پول می نماید که اگر ندهید ممکن است با پلیس روبرو شوید.

· تا می توانید تخفیف بگیرید

قیمت اجناس در ترکیه ثابت نیست و ممکن است یک کالا با قیمت های گوناگون به فروش برسد. اگر از لباس یا هر کالای دیگری در یک فروشگاه در ترکیه خوشتان آمد، در ابتدای کار از فروشنده درخواست کنید که آن را با 30 تا 40 درصد تخفیف به شما بفروشد! یادتان باشد که فروشنده های ترکیه عادت دارند که با شنیدن مبلغ پیشنهادی مشتریان، بلند بلند بخندند تا به مشتری نشان دهند که رقم پیشنهادیشان زیادی از حد پایین است! به شما توصیه می کنیم که به خنده های آن ها توجه نکنید و اگر فروشنده علاقه ای به تخفیف دادن به شما نشان نداد، خیلی ساده از درب مغازه خارج شوید! مطمئن باشید که در این صورت احتمال اینکه فروشنده در پی شما بیاید و مبلغ پیشنهادیش را پایین تر بیاورد، بسیار زیاد است.

امیدواریم نکات گفته شده برای شما کاربردی باشند. با مطالعه راهنمای سفر به ترکیه سفری خوش و خاطره انگیز را برایتان تضمین می کنیم.

منبع: همگردی

به "راهنمای اولین سفر به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای اولین سفر به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید