10 راه امتحان شده برای شب بیدار ماندن

به گزارش وبلاگ پتول، سیستم بیولوژیک بدن انسان به صورت معمول به خواب شبانه احتیاج دارد، اما موقعیت هایی نیز وجود دارد که احتیاج به شب بیدار ماندن است. آماده کردن پروژه ای که به موعد آن نزدیک هستید، شغل هایی که شیفت شب هستند، شب های امتحان و… یا گاهی به علت مشغلۀ زیاد می خواهید بتوانید مدت زمان بیشتری بیدار باشید تا به کارهایتان برسید. اینکه هر فرد در طول شبانه روز به 8 ساعت خواب احتیاج دارد، امری پذیرفته شده به نظر می رسد، اما تنظیم ساعت های خواب برای هرکس می تواند متغیر باشد. برای مثال، حتماً افرادی را دیده اید که در شبانه روز به طور معمول، کمتر از این مقدار می خوابند و همواره سرحال هم هستند. کیفیت خواب و مقدار آن برای هر کس می تواند متفاوت باشد، و این تفاوت می تواند ناشی از ویژگی های ژنتیکی یا کیفیت بهتر زیست و تغذیه و عوامل مؤثر دیگر باشد. آنچه که مهم است این است که تنظیم ساعات بیداری برای مدت طولانی احتیاجمند برنامه و پیگیری های خاص علمی و دقیق است تا خطرآفرین نباشد، اما بیدارماندن های موقتی که برای هرکسی ممکن است پیش آید، ترفندهایی ساده دارد که در زیر به تعدادی از آن ها که از نظر علمی نیز ثابت شده اند، اشاره خواهیم کرد:

10 راه امتحان شده برای شب بیدار ماندن

1.استفاده از نوشیدنی ها و مواد کافئین دار و محرک های دارویی

مصرف نوشیدنی های کافئین دار هنگام صبح انرژی را بالا می برد، اما از ساعت چهار بعدازظهر به بعد بر هوشیاری و کم خوابی تأثیر مضاعف دارد. کافئین در قهوه و شکلات به اندازه فراوان وجود دارد. در چای و نوشابه نیز کافئین موجود است. کافئین ماده ای طبیعی است که با افزایش متابولیسم بدن، سطح هوشیاری را افزایش می دهد. داروهای شیمیایی زیادی نیز برای بالابرن سطح هوشیاری وجود دارند که در موارد خاص با تجویز پزشک می توان از آن ها استفاده کرد. گاهی دانشجویان یا دانش آموزان برای بیدار ماندن در شب امتحان ازقرص و دارو یا نوشیدنی های انرژ ی زا مصرف می نمایند. اما نوشیدنی های انرژی زا و داروهایی مانند ریتالین اگر زیاد یا بدون تجویز پزشک مصرف شوند، خطرات بسیاری برای بدن دارند.

2.جویدن آدامس

شاید به نظر برسد آدامس خاصیت خاصی نداشته باشد و بیشتر برای تفنن و تفریح است. اما جالب است بدانید اولین آدمس های امروزی برای رساندن مواد دارویی به بدن یا کنترل بیماری های دهان و دندان با افزودنی های فلورایدی، کلرهگزدین برای ضدعفونی نماینده اش، آسپرین برای کنترل درد یا نیکوتین برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک نمایند، ساخته شدند. آدامس ها می توانند مواد دارویی و خاص داشته باشند تا به مرور بعد از جویدن فرد دریافت کند یا مواد شیرین و طعم های خوشمزه و شکر داشته باشند. آدامس های حاوی شکر نه تنها برای دهان و دندان ها مضر هستند، برای معده نیز مشکل آفرینند. عمل آدامس جویدن نیز بر ساختارهای مغز تأثیر گذاشته و علاوه بر بالابردن سطح هوشیاری، بر بهبود حافظه و افزایش توان یادگیری مؤثر است. خوردن آدامس برای بیدار ماندن در شب های امتحان مفید است.

از میان آدامس های موجود در بازار، آدامسی به نام آدامس بیداری اکشن به تازگی فراوری می گردد که حاوی موادی است که به هوشیاری و بیدار ماندن یاری می نماید. طعم های خاص و اغراق آمیز مثل تندی فلفلی، ترشی زیاد و خنکی فوقالعاده که در ابتدا فرد را با جویدن آدامس غافلگیر می نماید به همراه شوک بیدارنماینده ای که به فرد وارد می گردد، به بیدار ماندن بیشتر یاری می نماید. مادۀ اصلی این آدامس که به هوشیاری یاری می نماید، ترکیبات کافئین است. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش مقدار هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم ترین ویژگی های مواد کافئینی است.

3. پایین آوردن دمای محیط

وقتی هوای محیطی که در آن قرار دارید گرم و مطلوب باشد، بدن شما زودتر به خواب خواهد رفت. با خنک نگه داشتن دمای محیط خواب را به تعویق خواهید انداخت. هوای تازه و سالم نیز اکسیژن بیشتری به خون می رساند و شما را هوشیار نگه می دارد. می توانید از تصفیه نماینده های هوا در کنار خنک نماینده ها بهره ببرید تا هوای مطلوب تری را تنفس کنید.

4.انجام فعالیت های بدنی

شب هایی که قرار است بیشتر بیدار بمانید مطمئناً گزینۀ مناسبی برای انجام ورزش های سنگین نیستند، چرا که ورزش سنگین و طولانی بیشتر بدن شما را خسته خواهد نمود. منظور از انجام فعالیت های بدنی، ورزش های سبک کششی و هوازی مانند حرکات سبک یوگاست که عضلات را درگیر نموده و جریان خون را در بدن بیشتر به گردش درمی آورد و شما را سرحال می نماید.

5.خواب کوتاه در طول روز

با خوابی کوتاه در طول روز، به طوری که بدنتان برای چند دقیق آرام بگیرد تا انرژی اش را بازیابد، هم بازده خود را بالا بردید و هم یاری کردید بیشتر بیدار بمانید. اگر برای شب های امتحان وقت کمی دارید، می توانید در طول روز چرتی کوتاه بزنید تا برای شب انرژی بیشتری داشته باشید.

6. نور زیاد

بهتر است اگر می خواهید بیشتر بیدار بمانید نور محیطی که در آن قرار دارید را زیاد کنید. قرار گرفتن در محیط تاریک مغز را برای خواب آماده می نماید. با افزایش نور مغز را گمراه نموده تا بیشتر بیدار بمانید.

7. خندیدن، حرف زدن و فکر کردن به چیزی

وقتی که می خندید، مغز هورمون های شادی آور در بدن شما فراوری می نماید و عملکرد مغز را از یکنواختی بیرون آورده و مقدار هیجان و انرژی را در بدن شما بیشتر می نماید. هم چنین می توانید در کنار فعالیتتان گاهی با کسی حرف بزنید و برای چندثانیه هم که شده، فکر خود را درگیر موضوعی دیگر کنید.

8. قدم زدن کوتاه و بستن چشم ها

برای مدتی کوتاه از میز کار خود بلند شوید و قدم بزنید، یا هر چند دقیقه یکبار برای چند ثانیه چشم هایتان را ببنید. این کار به مغز استراحتی کوتاه می دهد تا دوباره انرژی خود را بازیابد.

9. خوردن غذاهای سبک و مغذی، نوشیدن آب فراوان

غذاهای چرب و سنگین گردش خون را به سمت معده می برد تا عمل هضم اتفاق بیفتند و در نتیجه خونرسانی به مغز کمتر شده و خستگی وخواب آلودگی به همراه دارد. زمانی که میخواهید بیشتر بیدار بمانید بهتر است به جای خوردن غذاهای سنگین با حجم زیاد، در نوبت های کوتاه غذاهای مغذی، پروتئین دار، انواع سبزیجات و میوه بخورید. نوشیدن آب زیاد باعث می گردد بدن شما هیدراته گردد و اکسیژن بیشتری در خون جاری گردد، هم چنین فعالیت ها کلیه ها بیشتر شده و این امر در بیدار ماندن و در عین حال سرحال ماندن شما بیشتر یاری می نماید. تحقیقات نشان داده کسانی که برای بیشتر بیدار ماندن، آب بیشتری می نوشند و از میوه و سبزی استفاده می نمایند، نه تنها بازده بیشتری دارند، بلکه دچار سردرد و حالت تهوع نمی شوند.

10. نگاه کردن به نور آبی (صفحۀ نمایشگرهای موبایل، لب تاپ و …)

ابزارهای الکترونیک مانند لب تاپ و گوشی به اصطلاح نور آبی از خود ساطع می نمایند. این نور بر عملنمودهای مغز تأثیر گذاشته و ملاتونین (هورمون خواب) را دیرتر رها می نماید و این باعث می گردد دیرتر خوابتان بگیرد. می توانید هر از چندگاهی ازگوشی یا لب تاپ خود بهره ببرید تا نور آبی کار خودش را بکند.

منبع: اُکالا

به "10 راه امتحان شده برای شب بیدار ماندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه امتحان شده برای شب بیدار ماندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید