اوپرت ، سفر به سرزمین سکوت و آرامش

به گزارش وبلاگ پتول، ایران پر است از منطقه های که محبوب گردشگران است و بازدید از آن ها، راهی ست برای درک این وحدت و لذت بردن. یکی از آن منطقه ها مجذوب کننده دره ای است بـه نـام اوپرت کـه مرز میان استان مـازندران و استان سمنـان محسوب می گردد. دره اوپرت متجلی تضاد دو اقلیم است، از این جهت که به لحاظ جغرافیایی در مکانی واقع شده که هم جنگل، و هم بیابان وجود دارد. همراه ما با خبرنگاران باشید تا درباره مجذوب کنندهیت های گردشگری اوپرت و حوالی آن بیشتر بدانیم.

اوپرت ، سفر به سرزمین سکوت و آرامش

مختصری درباره دره اوپرت

اوپرت در فاصله 55 کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر واقع شده است. خانه های روستایی، دشت های زیبا، کوه های پوشیده شده از علف و چشمه های جوشان با آب گوارا، از خصوصیات شاخص منطقه اوپرت است. آنچه باعث تفاوت رنگ و چهره این منطقه با منطقه مجاور شده است، قامت بلند کوههای البرز در دامنه شمالی است که اغلبِ ابرهای باران زا را در این ناحیه گیر می اندازد و به همین علت، سهم کمتری از بارش به دامنه جنوبی می رسد. همین امر موجب تفاوت پوشش گیاهی این دو ناحیه می گردد. این امر باعث شده دامداران منطقه شمالی سمنان دام هایشان را برای چرا به این منطقه بیاورند.

دره اوپرت

ویژگی های دره اوپرت

اگر بخواهیم این منطقه را دقیق تر توصیف کنیم، باید این نکته را بگوییم که ییلاق اوپرت دیواره اوپرت را به شمال شرقی قله خرو نرو متصل می نماید که دیواره شمالی آن مرز بین جنگل های هیرکانی در شمال و دشت کویری در جنوب است. در این بخش روستاهایی وجود دارد به نام روستاهای سنگده و میانا که جزو منطقه دودانگه مازندران هستند. این منطقه به علت شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی خاص و تنوع جانوری، جزو منطقه حفاظت شده است.

دره اوپرت

به جز حیوانات اهلی، اسب های وحشی از مجذوب کننده ترین تصاویری است که در این منطقه می توان مشاهده کرد. وجود گونه های گیاهی چون اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مـازش کو، الزی و اوجی، پرورش گیاهان دارویی را نه تنها در این ناحیه ممکن ساخته است، بلکه رونق بخشیده است.

دره اوپرت

تماشای های اوپرت

در جهت رسیدن به منطقه اوپرت، جنگل راش در محله سنگده و آبشار اوبن در دل این جنگل از تماشای های این منطقه هستند. چنانچه قصد سفر به اوپرت را دارید از این دو جاذبه طبیعی غافل نشوید.

از دیگر منطقه ها گردشگری منطقه اوپرت باید از دریاچه چورت نام برد که در منطقه چورت در دل جنگل واقع شده است. چنانچه قصد بازدید از آن را دارید پس از طی مسافت حدود 25 کیلومتر بعد از تـابلوی روسـتـای چورت جهت فرعی را 15 کیلومتر ادامه دهید تا در جاده آسفالت بـه روسـتـای چورت برسید؛ سپس با طی جهت جاده خـاکی بـه طول 10 کیلومتر دریاچه چورت مقابل شماست.

در جهت خود می توانید از چشمه ای پلکانی و زیبا کـه بـه ثبت ملی هم رسیـده دیدین نمایید، نام آن باداب سورت هم همجوار دریاچه چورت در اوپرت است.

دریاچه چورت

تماشای های اطراف اوپرت

در این محل چشمه های فراوانی وجود دارد، به طور مثال قل قل چشمه، کنگل چشمه، پایین لوتی گرد چشمه، بالا لوتی گرد چشمه، کله چشمه و عمارت سرچشمه. هر کدام از این چشمه هـا بنابر محل و عمق سرچشمه، دارای بو و مزه و رنگ خـاصی هستند. هرچند که با آغاز دوره خشکسالی، اندازه آب چشمه ها کاهش یافته اما هنوز زیبا هستند. بعلاوه می توانید از منطقه لماسیه و طبیعت منحصربه فرد آن نیز بهره برید.

جاذبه دیگری هم در روستای فینسک وجود دارد، آبشار زیبای فینسک. این روستا در جهت شهمیرزاد به فولاد ده واقع شده و در یک جاده فرعی با فاصله 15 کیلومتر قراردارد.

قل قل چشمه

بـهترین زمـان برای سفر بـه دره اوپرت

دره اوپرت در هر فصل سال زیبایی خودش را دارد اما برترین زمان برای تماشا این منطقه، بهار و تابستان است؛ چرا که خنکی هوا در شب باعث آرامش مسافرانی است که در چادر اقامت دارند و سرسبزی طبیعت در این زمان بسیار چشم نواز است. بعلاوه فرصت عکاسی و ثبت تصاویر یادگاری از این مکان زیبا در این فصول بهتر است.

از طرفی اقامت در فصول بارندگی برای اغلب گردشگران، به خصوص خانواده هایی که کودک به همراه دارند، مشکل است. از طرفی حضور عشایر درتـابسـتـان امکان خرید لبنیات تازه و امکان آشنایی با سبکی دیگر از زندگی را به گردشگران می دهد.

دره اوپرت

امکانات و شرایط اقامت در اوپرت

دره اوپرت

معمولا کسانی که قصد عزیمت به این منطقه را دارند، وسایل کمپ با خود می برند. اما امکان اقامت در خانه های ییلاقی روستاها نیز وجود دارد.

یکی دیگر از امکانات این منطقه، امکان خرید فراورده های محلی از روستاهای اطراف است.

چگونگی دسترسی به اوپرت

جهت اصلی دسترسی به اوپرت از سمت شهمیرزاد، استان سمنان است. بدین صورت که به سمت ساری در جهت حرکت می کنیم و از خروجی پرور وارد جهت دیگری شده و روستاهای کولیم، کاور و ملاده را پشت سر می گذاریم تا به سرحده برسیم. در سمت راست یک خروجی هست که به اوپرت می رسد.

از تهران به سمت اوپرت باید از جهت جاده فیروزکوه و خطیرکوه حرکت کنیم؛ این جهت کوتاه تر و زیبا تراست. از گردنه کدوک، راه آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید عبور می کنید که خود از جاذبه های آن جهت به شمار می آیند.

دره اوپرت

لطفا به وقت طبیعت گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید

  • کفش و لباس مناسب فصل همراه داشته باشید. به خاطر داشته باشید اوپرت شب های خنکی دارد.
  • حتما کیسه زباله همراه داشته باشید. زباله ها و بعلاوه کیسه های پر شده از زباله را در محل رها نکنید. حتی پوست میوه و تخمه را به بهانه بازگشت به طبیعت در محل رها نکنید؛ آلودگی های ناشی از زباله ها هم به چهره طبیعت و هم به حیوانات آسیب می زند.
  • بهتر این است که در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به زیست بوم و البته گردشگران دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر نموده اند.
  • برای جلوگیری از تخریب محل، از سفر کردن با گروه های بزرگ با تعداد ماشین زیاد اجتناب کنید.
  • هنگام اقامت در چادر با نور شدید و صدای بلند موسیقی آرامش ساکنین اطراف و سایر گردشگران را برهم نزنید.
  • در طبیعت آتش روشن نکنید. در صورت احتیاج، کنترل شده عمل کنید و مراقب پوشش گیاهی آنجا باشید. قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید و آثار به جای مانده را تمیز نمایید.
  • با ماشین از روی مرتع های سبز عبور نکنید؛ زیرا این کار باعث از بین رفتن طبیعت و محل چرای حیوانات محلی می گردد از طرفی، چهره منطقه را نازیبا می نماید.
دره اوپرت

نقاط ضعف و قوت

نقاط قوت:

  • امکان کمپ کردن
  • برخورداری از طبیعتی بکر
  • لزومی به پرداخت ورودی نیست

نقاط ضعف:

  • بعضی جاده ها آسفالت نیستند و بیشتر دسترسی ها محلی هستند. بنابراین از استاندارد جاده های معمول برخوردار نیستند.
  • در محل و اطراف رستورانی نیست، بنابراین آمادگی لازم را داشته باشید. به خصوص اگر مدت اقامتتان طولانی است.
دره اوپرت

سخن آخر

خرسندیم که با همراه هستید و چنانچه تجربه ای از سفر به این منطقه دارید، با ما و سایر خوانندگان درمیان بگذارید. اگر از ساکنین این منطقه زیبا هستید، ما را در تکمیل اطلاعات برای سایر خوانندگان وبلاگ پتول کمک کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "اوپرت ، سفر به سرزمین سکوت و آرامش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپرت ، سفر به سرزمین سکوت و آرامش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید