زیروبم توزیع اینترنتی اقلام اساسی به وسیله وزارت جهاد؛ دست دلالان را کوتاه می کنیم

به گزارش وبلاگ پتول، تهران (پانا) - مدت زمانی است که ماجرای توزیع اینترنتی اقلام اساسی از سوی وزارت جهاد کشاورزی نُقل محافل خبری شده است. در این میان مشاور عالی سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است تنها راهی که می توان در کوتاه مدت دست دلال ها را از کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم کوتاه کرد، توزیع اینترنتی بدون واسطه است و از همین رو وزارت جهاد کشاورزی عزمش را جزم نموده تا توزیع اینترنتی کالاهای اساسی را جا بیاندازد.

زیروبم توزیع اینترنتی اقلام اساسی به وسیله وزارت جهاد؛ دست دلالان را کوتاه می کنیم

علیرضا جاوید عربشاهی، مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با پانا مطرح کرد: از وظایف مهم دولت مهار گرانی است. با توجه به شرایط موجود، برترین و در دسترس ترین راهکار حذف واسطه ها، توزیع اینترنتی و بدون واسطه کالاها بین مردم است. اگر این موضوع بین مردم جا بیافتد و فرهنگ سازی گردد تا مردم به وسیله پلتفرم ها خرید نمایند قطعاً قیمت ها در بازار آزاد هم شکسته خواهد شد و دست دلالان کوتاه می گردد.

فراخوان دادیم و اکنون 16 پلتفرم فعال است

عربشاهی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تعداد 16 پلتفرم را برای توزیع اینترنتی اقلام اساسی در شهرهای مختلف در نظر گرفته است، درباره مکانیزم انتخاب این پلتفرم ها گفت: در بدو امر فراخوان دادیم و مطرح کردیم که هرکسی شرایطش را دارد بیاید و ثبت نام کند و حالا این تعداد پلتفرم فعال تا اینجا انتخاب شده اند. البته همچنان اگر سامانه ای می تواند با شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی مطرح می نماید کار کند، می تواند مراجعه کند و درخواست بدهد. تعداد زیاد پلتفرم ها به معنای دسترسی بهتر و بیشتر مردم به اقلام اساسی با قیمت مناسب است.

در شرایط فراخوان شناخته شدن یا نشدن سامانه جزو شرایط نبود

مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی درباره چرایی انتخاب پلتفرم بازرگام که یک سامانه ناشناخته ای بوده است و این پلتفرم تا این حد بر سر زبان ها افتاده است، گفت: درباره انتخاب سامانه بازرگام بارها شرح داده ایم. این پلتفرم چندان هم ناشناخته نبود و سال ها فعالیت می کرد اما اینکه تا این حد بر سر زبان ها افتاده است به علت حساسیت رسانه ها و اینکه دایم می پرسند چرا این پلتفرم باعث شد که این سامانه بیشتر معرفی گردد. البته این سامانه اولین پلتفرمی بود که شرایط لازم برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب تنظیم بازار که مورد تایید این وزارتخانه است را داشت ولی متاسفانه بقیه سامانه ها از سوی رسانه ها دیده نشد. این درحالی است که هدف اصلی ما توزیع اینترنتی با قیمت مصوب است حالا هر بستر و سامانه ای که شرایطش را داشته باشد ما استقبال می کنیم.

توزیع اینترنتی اقلام اساسی بازار دلالان را خراب نموده است

عربشاهی اظهار کرد: مرغ منجمد در این پلتفرم کیلویی 19 هزار 870 تومان و بازرگام و سایر سامانه های توزیع اینترنتی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی با قیمتی نزدیک به 20 هزار تومان به فروش خواهد رسید و دلال ها هیچ گاه این کالای مهم را با این قیمت به دست مصرف نماینده نمی رسانند.

وی درباره اهمیت و جایگاه این پلتفرم گفت: خدمتی که به وسیله پلتفرم ها که یکی از آن ها بازرگام است، درحال انجام است به شدت بازار دلال ها را خراب نموده است و گردش اقتصادی چند ده هزارمیلیاردی در میوه و کالاهای اساسی وجود دارد. این بازار به هم ریخته است. اکنون باید سطح دسترسی مردم به انواع پلتفرم ها افزایش پیدا کند و در خصوص افزایش سطح آگاهی بخشی اقدام گردد.

نحوه نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر فعالیت پلتفرم ها

مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی درباره نحوه نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر فعالیت این سامانه ها گفت: طبق تفاهم نامه ای که داریم از آن ها داشبورد مدیریت می گیریم، برای مثال اگر 50 تن مرغ تحویل یکی از این پلتفرم ها گردد به وسیله باشگاه مدیریت می خواهیم ببینیم آیا همه این اندازه به دست مردم رسیده یا خیر و بعلاوه به صورت رندوم هم با مردم تماس گرفته می گردد.

وی اضافه نمود: تحویل کالاهای اساسی با موجودی چک می گردد. بعلاوه نظارت مردمی هم داریم و به وسیله روابط عمومی به ما اعلام می نمایند و سعی می کنیم باعث بهبود کالاها شویم. در همین پلتفرم ها قیمت تخم مرغ را که بالای 60 هزار تومان بوده روی 43 هزار تومان نگه داشته ایم. بعلاوه قیمت گوشت 170 هزار تومان است با قیمت 98 هزار تومان توزیع می کنیم. تمام کمبودهایی که در حوزه توزیع وجود دارد و مسائل فنی که وجود دارد در دست آنالیز است اما با همه این شرایط قیمت کالا را در حد مناسب نگه داشته ایم.

عربشاهی اظهار کرد: اصل مطلب که قطع دست دلال ها و واسطه گرهاست موضوع مهم مورد نظر ما بوده و تحت الشعاع بعضی از عملنمودهای غیرقابل دفاع قرار گرفته است. از زنجیره فراوری تا توزیع کالاهای اساسی آنچه باعث افزایش قیمت کالای اساسی می گردد وجود دلال هاست.

این پلتفرم ها تنظیم گری بازار را انجام می دهند

وی اضافه نمود: هدف این پلتفرم ها تنظیم گری بازار است و قیمت محصولات 20 تا 30 درصد کمتر و با نرخ مصوب دولتی درحال توزیع است.در خصوص پلتفرم ها هیچ انحصاری وجود ندارد و هر پلتفرمی که بتواند با شرایط ما یاری کند ما آماده پذیرشش هستیم.

عربشاهی درباره اینکه آیا این پلتفرم ها در شب عید ظرفیت پاسخگویی به تقاضای مخاطبان شان را دارند یا خیر، گفت: به وسیله پلتفرم هایی که در تهران و استان ها تعریف شده است، سعی کردیم قدرت انتخاب مردم را بالا ببریم تا بار تقاضا کاهش پیدا کند. تعداد پلتفرم ها زیاد است و انواع مختلفی دارند. هدف از این تکثر این است که توزیع درخواست مشتریان در پلتفرم های متفاوت وجود داشته باشد. مخصوصا در شب عید اگر تقاضا بالا رفت، وجود پلتفرم های مختلف یاری می نماید تا کالا در اسرع وقت به دست مشتری برسد.

پلتفرم ها مجاز نیستند کالاهای اساسی را با نرخ آزاد به فروش برسانند

مشاور سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: پلتفرم ها مجاز نیستند قیمت های اعلامی ما را در کالاهای اساسی با نرخ آزاد به فروش برسانند یعنی برنج، روغن، گوشت و غیره. پلتفرم ها فضایی با عنوان قیمت تنظیم بازاری ایجاد می نمایند و کالاهای اساسی را می فروشند البته این پلتفرم ها خودشان هم کالاهایی را عرضه می نمایند ولی کالاهای اساسی در بخشی از همان اپلیکیشن که با عنوان قیمت تنظیم بازار است به فروش می رسند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "زیروبم توزیع اینترنتی اقلام اساسی به وسیله وزارت جهاد؛ دست دلالان را کوتاه می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیروبم توزیع اینترنتی اقلام اساسی به وسیله وزارت جهاد؛ دست دلالان را کوتاه می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید