شناسایی 19 گور تاریخی در گنجینه کهن اشکانی گیلان

به گزارش وبلاگ پتول، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، شناسایی 19 گور تاریخی در گنجینه کهن اشکانی گیلان صورت پذیرفت.

شناسایی 19 گور تاریخی در گنجینه کهن اشکانی گیلان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه محوطه تاریخی لیار سنگ بن املش در سال 1391 شناسایی و 6 مرحله کاوش در آن انجام و به اتمام رسیده، گفت: پس از تمدید مجوز از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، هفتمین دور از کاوش این منطقه هم شروع خواهد شد.

ولی جهانی اضافه نمود: در این منطقه 19 گور تاریخی، دخمه ای و خمره ای شناسایی شده اند که داده های ارزشمندی شامل انواع ظروف سفالی، اشیای شخصی، جنگ افزارهای ساخته شده از آهن مربوط به دوره اشکانی بدست آمده است.

وی گفت: قدمت این مجموعه باستانی حدود دوره تاریخی سلسله اشکانیان تخمین زده می گردد که با وسعتی در حدود 27هکتار، شامل یک محوطه گورستانی و شواهد پراکنده ای از آثار تاریخی تا قرون میانی دوران اسلامی دارد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: چهار کارگاه در بخش گورستانی این مجموعه با وسعت حدود 2 هکتار مشغول به اکتشاف یکی از بزرگترین گنجینه های تاریخی گیلان کهن هستند.

جهانی اضافه نمود: چال های این منطقه معمولا بیضی شکل است، دخمه ای که نمونه های قابل مقایسه با آنها تا به امروز در ایران مشاهده نشده است.

وی گفت: پس از کاوش های اجرا شده و آثار تاریخی بدست آمده در این محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی و اوایل دوره اسلامی ارتباط آن با ساکنان کشورهای ترکمنستان و آذربایجان هم معین شده است.

جهانی با بیان اینکه محوطه تاریخی لیار سنگ بن املش در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هرگونه حفاری غیرمجاز در آن پیگرد قانونی دارد، اضافه نمود: کاوش های باستان شناسی انجام شده در این محوطه تاریخی و ابزارآلات آهنی به وفور یافت شده، نشان دهنده جنگجو و دامدار بودن مردم منطقه است.

وی یادآور شد: کاوش های فصل پنجم حاکی از آن است که مردم منطقه در بلند مدت به سنتهای خود پایبند بوده اند؛ این تداوم سنت ها از اواخر دوره ساسانی تا قرون دوم و سوم هجری قمری ادامه داشت.

منبع: همگردی

به "شناسایی 19 گور تاریخی در گنجینه کهن اشکانی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 19 گور تاریخی در گنجینه کهن اشکانی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید