صادرات ایران به کشورهای آ. سه. آن 48 درصد افزایش یافت

به گزارش وبلاگ پتول، دبیر میز آ.سه.آن سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات ایران به اتحادیه مالی آ.سه.آن در 5 ماهه نخست سال 1400 با افزایش 48 درصدی به 1076 میلیون دلار رسید.

صادرات ایران به کشورهای آ. سه. آن 48 درصد افزایش یافت

محسن رضایی پور، دبیر میز آ.سه.آن سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه صادرات ایران به اتحادیه مالی آ. سه. آن در 5 ماهه نخست سال 1400 با افزایش همراه بوده است، گفت: بر اساس گزارش گمرک ایران اندازه صادرات ایران در 5 ماهه اول امسال به 10 کشور عضو اتحادیه مالی آ. سه. آن با 48 درصد افزایش به رقم 1076 میلیون دلار رسید.

وی افزود: بر اساس این گزارش در بین کشورهای اتحادیه مالی آ. سه. آن بیشترین صادرات به کشور تایلند انجام شده که با 266 میلیون دلار و 395 هزار تن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 88 درصدی در ارزش داشته است.

دبیر میز آ. سه. آن سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مهم ترین اقلام صادراتی ایران به تایلند شامل شمش آهن، مقاطع فولادی، روی غیرممزوج، احشای مرغ، قیر نفت و وازلین است.

رضایی پور گفت: در این مدت اندونزی دومین کشور هدف صادراتی کشورمان در این اتحادیه بوده و اندازه صادرات ایران به این کشور حدود 227 میلیون دلار و به وزن 352 هزار تن بوده است. این اندازه از لحاظ ارزشی 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته ولی از لحاظ وزنی 30 درصد کاهش داشته است.

وی بیان داشت: حجم تجارت کشورمان با این اتحادیه از سال 1397 و همزمان با دور نو تحریم ها فرایندی نزولی داشته است.

دبیر میز آ. سه. آن سازمان توسعه تجارت ایران افزود: حجم تجارت کشورمان در سال گذشته به رقم 3 میلیارد دلار رسید، این در حالی است که سابقه و تجربه صادرات رشد یابنده ای از سوی کشورمان به این اتحادیه مالی مهم در سال های قبل از اعمال تحریم ها وجود داشته است و با افزایش 48 درصدی صادرات کشورمان در 5 ماهه اول 1400 انتظار می رود فرایند افزایشی تجارت با این اتحادیه مهم شروع و تداوم یابد.

خاطرنشان می سازد، بیشترین اقلام وارداتی ایران از این اتحادیه شامل نیشکر، روغن پالم، سویا، محصولات غذایی، برنج، لوازم خانگی، فیبر میانه فشرده و تلفن همراه بوده است.

لازم به ذکر است، در سوم مرداد 1397 بود که ایران و 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار و کامبوج در چهل و نهمین اجلاس خود که به میزبانی لائوس برگزار شده بود، اسناد الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا تحت اسم تاک را امضا کردند و در واقع، امضای این اسناد سبب شد ایران به طور رسمی با پیوستن به این اتحادیه بتواند از ظرفیت های پنجمین قدرت مالی جهان در جهت تقویت توانمندی های مالی خود بهره جوید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "صادرات ایران به کشورهای آ. سه. آن 48 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات ایران به کشورهای آ. سه. آن 48 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید