لرستان فاقد شوری خاک و آب است

به گزارش وبلاگ پتول، خبرنگاران/لرستان عضو سابق هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: لرستان از جمله استان های فاقد شوری خاک و آب است.

لرستان فاقد شوری خاک و آب است

مراد سپهوند، در نشست علمی تخصصی گرامیداشت روز جهانی خاک که به همت گروه علوم و مهندسی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار گردید، در خصوص مروری بر شوری و حاصلخیزی خاک های ایران با تاکید بر خاک های لرستان، گفت: شوری خاک شامل مقدار نمک های موجود در آن همانند کلریدها، سولفات ها، کربنات ها، بی کربنات ها، نیترات هاست.

وی با اشاره به تاثیر شوری بر گیاهان عنوان نمود: کاهش جذب آب، کاهش رشد و فراوری، افزایش جذب عناصر، مسمومیت و ... از جمله تاثیرات شوری آب بر گیاهان است.

عضو سابق هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مواد مادری، سطح ایستایی بالا، آب آبیاری شور، مدیریت غلط آبیاری، مصرف زیاد کودهای شیمیایی و... و. از دلایل شوری خاک محسوب می گردد.

56 میلیون هکتار از مساحت کشور شور است

سپهوند با اشاره به مقدار شوری خاک در کشور عنوان نمود: در کل مساحت ایران 89 میلیون هکتار معادل 53 درصد غیرشور، 56 میلیون هکتار معادل 35درصد شور با درجات مختلف و 20 میلیون هکتار معادل 12 درصد شاملاراضی لم یزرع کویری هستند.

وی افزود: در مجموع از تمام اراضی کشاورزی ایران 20 میلیون هکتار قابل کشت، 14 میلیون هکتار برای کشت زراعی و باغی و 6.5تا 7 میلیون هکتار با درجات مختلف در کشت زراعی و باغی شور است.

دشت های سیلاخور و جایدر با شوری کم تا میانه آب و خاک روبرو است

عضو سابق هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: لرستان از جمله استانهای فاقد شوری خاک و آب است که تنها در 3 هزار هکتار از دشت سیلا خور و جایدر با شوری کم تا میانه روبرو است.

سپهوند ادامه داد:حاصلخیزی خاک تابع مقدار و نسبت عناصر غذایی ماکرو و میکرو است و باردهی خاک تابع عوامل خاک، آب و هوا و مدیریت است.

وی گفت: عوامل خاکی موثر بر باردهی خاک شامل حاصلخیزی، کربن آلی، تهویه، رطوبت و حرارت، عمق، بافت- ساختمان، شوری و... است.

عضو سابق هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اضافه نمود: عوامل آب و هوایی موثر بر باردهی خاک شامل بارندگی، دما، رطوبت نور، CO2 و...عوامل مدیریتی موثر بر باردهی خاک، شامل شخم و شیار، نهاده ها، آبیاری، تغذیه و... است.

15 درصد خاک های کشور حاصلخیز هستند

سپهوند با بیان اینکه تنها 15 درصد خاک های کشور حاصلخیز هستند، بیان نمود: در ایران کمتر خاکی را می توان یافت که حاصلخیز باشد و متاسفانه عوامل موثر بر باردهی هم مطلوب نیست بنابراین همواره با gap yield در بیشتر محصولات روبرو هستیم به عنوان مثال گپ فراوری در خصوص گندم آبی 4-3 تن در هکتار است.

وی با بیان اینکه حداقل حدود نیمی از خاک های کشور با کمبود فسفر روبرو هستند، اظهار کرد:بنابراین حداقل نیمی از خاک های کشور نیز احتماالً با کمبود پتاسیم روبرو است.

گپ فراوری همواره به عنوان مشکل همچنان باقی است

عضو سابق هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اضافه نمود: مشاهده می گردد که کمتر خاکی از کشورها حاصلخیز است و با توجه به اینکه نمی توانیم مدیریت تغذیه را خوب اعمال کنیم و سایر عوامل موثر بر باردهی خاک را خوب کنترل نمی کنیم، پس نه خاک حاصلخیز داریم و نه خاک بارده، لذا گپ فراوری همواره به عنوان مشکل همچنان باقی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لرستان فاقد شوری خاک و آب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرستان فاقد شوری خاک و آب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید