هنری که در سبد خانوار مردم هیچ جایگاهی ندارد

به گزارش وبلاگ پتول، خبرنگاران/خراسان شمالی برنده جایزه بزرگ مسابقات کاریکاتور در ایتالیا و ترکیه گفت: کاریکاتور در سبد خانوار مردم هیچ جایگاهی ندارد.

هنری که در سبد خانوار مردم هیچ جایگاهی ندارد

عباس ناصری از هنرمندان کاریکاتور در خراسان شمالی در گفت و گو با وبلاگ پتول، با اشاره به اینکه رشته هایی همچون کاریکاتور رشته های انفرادی هستند، افزود: اگر قرار است هنرمندی در این رشته هنری پیروز شود همه کار در دست خودش است و خود او می تواند زمینه پیروزیت را برای خود فراهم کند.

وی ادامه داد: دلیل اینکه تاکنون هنر در سبد خانوار افراد قرار گرفته، این بوده که افراد نیاز به آن را احساس نکرده اند این درحالی است که هنر یکی از نیازهای اساسی و ضروری هر جامعه ای است.

ناصری با بیان اینکه یکی از مکان های عرضه هنر کاریکاتور نگارخانه ها است، اظهارکرد: اما به هیچ عنوان با نگارخانه ها موافق نیستم چراکه پیروز نشده ایم مردم عادی را به سوی نگارخانه ها جذب کنیم.

وی توضیح داد: در شهر بجنورد زمانیکه نمایشگاهی در نگارخانه برگزار می شود حدود 200 نفر بازدید می کنند که از این تعداد حدود 50 نفر از بازدیدکنندگان همیشگی از نمایشگاه ها هستند و مابقی افراد نیز تقریبا از فامیل و یا وابستگان همیشگی فرد برگزار کننده نمایشگاه است.

این کاریکاتوریست خراسان شمالی تاکید کرد: یکی از علت هایی که سبب شده تا مردم استقبال چندانی از نگارخانه ها نداشته باشند بحث درسترسی آن ها است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در سال های گذشته برای برگزاری نمایشگاه سوغات و ... در تخته ارکان بجنورد تبلیغات فراوان و حتی وسیله ایاب و ذهاب رایگان نیز در نظر گرفته می شد و همین امر سبب می شد تا مردم ترغیب شوند تا برای دیدن نمایشگاه بروند.

ناصری تاکید کرد: برای اینکه مردم برای تماشای آثار هنری همچون کاریکاتور ترغیب شوند باید کارها را مردمی کرد و می توان در این راستا فعالیت هایی همچون برگزاری نمایشگاه های محلی و روستایی برگزار کرد.

وی گفت: این دیدگاه که آثار هنری و نمایشگاه های آثار هنری فقط متعلق به شهروندان است، اشتباه بوده چراکه اگر در سطح روستاها نیز نمایشگاه هایی برگزار شود مورد استقبال روستاییان قرار خواهد گرفت.

برنده جایزه بزرگ مسابقات کاریکاتور در ایتالیا و ترکیه با بیان خاطره ای گفت: در چند سال گذشته نمایشگاه کاریکاتور را در محل سینما سعدی در بجنورد برگزار کرده بودم که یک پیرزن گدا در حال ورود به نمایشگاه بود که یکی از مسئولان نمایشگاه درخواست کردم تا به آن پیرزن پولی داده شود تا وارد نمایشگاه نشود اما آن پیرزن از دریافت پول خودداری و گفت که برای تماشای آثار نمایشگاه آمده است.

وی افزود: بعد از اینکه تماشای پیرزن از آثار نمایشگاه به سرانجام رسید متوجه شدیم که مدرک دیپلم قبل از انقلاب را دارد و بعد از آن با خط بسیار زیبایی در دفتر یادداشت آثار را توضیح داد.

ناصری ادامه داد: مدتی نیز در روستاها که برای کار کاریکاتور می رفتم آثاری را بر روی دیوار مسجد و یا دهیاری آن روستا نصب می کرد که مورد بازدید تعدادی از ساکنان روستایی قرار می گرفت.

وی اظهارکرد: بنابراین باید به سوی مردم، برپایی نمایشگاه های محلی و روستایی برویم تا مردم احساس نیاز به آثار هنری کنند و این مواردی است که جای خالی آن به خوبی در خراسان شمالی احساس می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هنری که در سبد خانوار مردم هیچ جایگاهی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنری که در سبد خانوار مردم هیچ جایگاهی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید