یک شرکت آمریکایی اولین مجوز جابه جایی مسافر با هواگرد الکتریکی را دریافت کرد
به گزارش وبلاگ پتول، شرکت آمریکایی جوبی اوییشن برای نخستین بار پیروز شد تأییدیه جابه جایی مسافر با هواگرد عمودپرواز الکتریکی را دریافت کند.
فرقی نمی نماید که آن ها را تاکسی هوایی، ماشین های پرنده یا عمودپروازهای الکتریکی (eVTOL) بنامید، به نظر می رسد که این گام بعدی در صنعت حمل ونقل همواره کمی دورتر از حد انتظار است. اما اکنون برای یک شرکت، تأییدیه نو اداره هوانوردی فدرال (FAA) آن ها را یک قدم به تجاری شدن نزدیک تر می نماید.
این هفته، شرکت مستقر در کالیفرنیا جوبی اوییشن (Joby Aviation) بیان کرد که گواهینامه شرکت های حمل ونقل هواپیمایی پارت 135 را از FAA دریافت نموده است. این گواهینامه به این شرکت اجازه می دهد تا خدمات تاکسی هوایی تجاری خود را شروع کند. چیزی که مدیران شرکت امیدوارند در سال 2024 عملی گردد.
صدور گواهینامه شرکت های حمل ونقل هواپیمایی پارت 135 گام مهمی است، اما تنها یک بخش از معادله سه بخشی است که برای عملیاتی شدن کامل کسب وکار تاکسی هوایی این شرکت ضروری است. این شرکت هنوز احتیاج به دریافت گواهینامه تایپ (Type) دارد، به این معنی که هواگرد آن به تمام استانداردهای اداره هوانوردی فدرال پایبند است. علاوه بر این جوبی اوییشن باید گواهینامه فراوری را هم دریافت کند تا امکان فراوری تجاری را داشته باشد.
جوبی برای عملیات حمل ونقل تجاری خود از هواگرد عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) استفاده خواهد نمود. این عمودپرواز، یک خلبان و چهار مسافر را تا در خود جای می دهد و با یک بار شارژ می تواند با سرعت 322 کیلومتر بر ساعت مسافت 240 کیلومتر را بپیماید.
نیروی پیشرانش این هواگرد، با یاری شش روتور مختلف تأمین می گردد که برای انتقال هواپیما از برخاست عمودی به پرواز افقی می چرخند. این پرنده بعلاوه باید خیلی آرام باشد. به گفته جوبی، در آزمایش آکوستیک اخیر با همکاری ناسا صدای برخاست و فرود آن 65 دسی بل میزان گیری شد که برابر با یک گفت وگوی معمولی از فاصله 100 متری است.
هیچ شرکتی هنوز مجوز کامل اداره هوانوردی فدرال را برای ارائه خدمات تاکسی هوایی با هواگردهای عمودپرواز الکتریکی دریافت ننموده است، اما جوبی اوییشن کوشش زیادی می نماید تا مطمئن گردد که یکی از اولین ها در این زمینه است.
این شرکت اولین نمونه نمایشی زیرمقیاس خود را در سال 2015 ساخت و در پی آن نمونه های اولیه در مقیاس کامل در سال 2017 ساخته شد. نمونه های اولیه پیش فراوری هم در سال 2019 معرفی شدند. سال گذشته هم جوبی ویدیویی را منتشر کرد که کارایی نمونه اولیه را را در عمل نشان می داد.
اما جوبی فراتر از هواگرد خود هم فعالیت هایی را انجام داده است. در اوایل سال 2020، تویوتا ای آی ونچرز (Toyota AI Ventures) سرمایه گذاری 394 میلیون دلاری خود را در این استارت آپ بیان کرد و در اواخر همان سال هم، جوبی الویت (Joby Elevete) بخش نوپای تاکسی هوایی اوبر را خریداری کرد.
عکس کاور: هواگرد عمودپرواز الکتریکی جوبی اوییشن
Credit: Joby Aviation
منبع: Road Show
منبع: دیجیکالا مگ