آغاز مسابقه؛ بیرو و مرد بازنده

به گزارش وبلاگ پتول، جشنواره چهلم فیلم فجر امروز دوشنبه یازدهم بهمن ماه با نمایش فیلم بیرو در سانس اول افتتاح شد و دومین فیلم روز اول مردبازنده آخرین ساخته محمدحسین مهدویان یکی از کارگردانان مورد توجه این جشنواره بود که در سالن برج میلاد اکران شد.

آغاز مسابقه؛ بیرو و مرد بازنده

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ پتول، جشنواره چهلم فیلم فجر امروز دوشنبه یازدهم بهمن ماه با نمایش فیلم بیرو در سانس اول افتتاح شد و دومین فیلم روز اول مردبازنده آخرین ساخته محمدحسین مهدویان یکی از کارگردانان مورد توجه این جشنواره بود که در سالن برج میلاد اکران شد. از نکات قابل ذکر نمایش های امروز اکران یک درام ورزشی، حضور مهدی زمین پرداز به عنوان بازیگر در هر دو فیلم روز اول و همچنین بازی جواد عزتی در نقشی کاملا متفاوت در فیلم مرد بازنده اشاره کرد.

چطوری کریس؟

اولین فیلم جشنواره چهلم در خانه جشنواره-برج میلاد- یک فیلم در گونه ورزشی بود. داستان فیلم همانطور که از نامش برمی آید به زندگی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی ایران می پردازد. فیلم همانطور که انتظار می رفت از مهار ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو فوق ستاره فوتبال جهان در جام جهانی 2018 روسیه و بازی ایران و پرتغال آغاز و سپس داستان زندگی و راستا سخت موفقیت یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال ایران را روایت می کند.

نام فیلم که اشاره مستقیم به لقب علیرضا بیرانوند دارد حتی می تواند مخاطب را به این فکر وادارد که با یک اثر مستند روبرو خواهد شد چرا که در سینمای ایران اصولا کمتر در ژانر ورزشی آن هم پرتره یک چهره مطرح فیلمی ساخته شده است. در این سال ها فیلم تختی ساخته بهرام توکلی تنها نمونه ای است که زندگی یک چهره مطرح ورزش ایران را بازسازی و بازآفرینی کرده است. اصولا سینمای ایران در زمینه ساخت فیلم های بیوگرافی خیلی سینمای فعالی در تمامی سالیان نبوده است ضمن اینکه گونه ورزشی نیز مانند بسیاری از ژانر ها در سینمای ایران مهجور به شمار میرود. شاید بیرو حضورش در جمع فیلم های بخش مسابقه امسال را مدیون هم جسارت در رفتن به سوی بازسازی سینمایی زندگی علیرضا بیرانوند باشد.

مرد بازنده

هفتمین فیلم محمدحسین مهدویان دومین فیلمی بود که در روز اول جشنواره چهلم روی پرده سالن سینمای برج میلاد رفت. فیلمی که مطابق انتظار در سالنی تقریبا پر از تماشاگر به نمایش در آمد و بازیگران مطرحی، چون جواد عزتی، رعنا آزادی ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی و مهدی زمین پرداز در آن حضور دارند.

آخرین فیلم مهدویان مثل کار های قبلی اش با تفاوت هایی همراه است هرچند او تقریبا از همان کادربازیگران محبوبی که در تمام این سال ها در اغلب فیلم هایش حضور داشته اند استفاده کرده است، اما فیلم مرد بازنده یک فیلم کارآگاهی است. جواد عزتی در این فیلم در نقش اصلی نمایشی متفاوت نسبت به نقش آفرینی های گذشته اش دارد. عزتی که در کار های طنز مهران مدیری پیش از این تجربه بازی در نقش افراد سالخورده را داشت این بار در یک اثر کاملا جدی نقش کارآگاهی متفاوت و جسور را بازی می کند که از نظر سنی از خودش سال ها بزرگتر است. بی تردید این چالش بزرگی می تواند در کارنامه بازیگری عزتی به حساب بیاید.

باید دید مهدویان که در دوره های اخیر جشنواره یکی از نام های مدعی کسب سیمرغ بوده و همواره فیلم هایش مورد توجه قرار گرفته، امسال هم می تواند در جشنواره نظر داوران را جلب کرده و خودش را به میان نامزد های کسب سیمرغ برساند؟

* امید ذاکری نیا

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آغاز مسابقه؛ بیرو و مرد بازنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز مسابقه؛ بیرو و مرد بازنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید