تاثیر کرونا بر افزایش رایزنی ها و بهبود مناسبات ایران-امارات

به گزارش وبلاگ پتول، یک کارشناس مسائل غرب آسیا، معتقد است که شیوع گسترده ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا از جمله در منطقه خاورمیانه، زمینه ساز بهبود تعامل و همکاری های دو کشور ایران و امارات شده است.

تاثیر کرونا بر افزایش رایزنی ها و بهبود مناسبات ایران-امارات

صباح زنگنه، در گفت وگو با وبلاگ پتول در پاسخ به سوالی در خصوص رایزنی های تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و امارات طی دو ماه گذشته، با بیان اینکه شیوع گسترده کرونا و تبعات آن موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را کنار گذاشت و غفلت از آن دارای پیامدها و تبعات فرامرزی است، توضیح داد: در چنین شرایطی کشورهای منطقه نیازمند افزایش همکاری ها با یکدیگر هستند و فاصله دریافت، قهر کردن و یا کاهش روابط کشورها با یکدیگر نمی تواند به ایجاد آرامش و سلامت برای مردم منطقه یاری کند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی هماهنگی و همکاری میان کشورهای منطقه از اولویت بالایی برخوردار است چرا که این همکاری ها می تواند به کشورها یاری کند که هزینه ها و مسائل ایجاد شده در پی این موضوع را به حداقل برسانند، اضافه نمود: در این برهه باید کشورها در ارتباط با پیشبرد مسائل موجود در منطقه به خصوص مسائلی که به سلامت انسان ها مربوط می گردد، همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه امنیت موضوعی تجزیه ناپذیر است و همکاری و هماهنگی بین کشورها نخستین گام برای ایجاد امنیت فراگیر و همه جانبه است که این موضوع با رایزنی و رفت و آمد بیشتر بین کشورها محقق می گردد، توضیح داد: شاید بتوان گفت موضوع کرونا و تبعات آن این زمینه را فراهم کرد که تعامل و رایزنی های ایران و امارات نسبت به قبل کمی ارتقا یابد و وزرای خارجه دو کشور برای انجام همکاری های بیشتر در این زمینه با یکدیگر در دو ماه گذشته دو بار تلفنی صحبت نمایند.

صباح زنگنه ادامه داد: کرونا و تبعات حاصل از آن یک هشدار و همچنین یک آگاهی جدیدی را در منطقه و دنیا ایجاد نموده است. همکاری برای حل این بحران می تواند قابل تسری به سطوح دیگری از همکاری ها جهت ایجاد امنیت در منطقه باشد و در واقع می تواند این زمینه را فراهم کند که کشورها همکاری های منطقه ای خود را در عرصه های مختلف فراتر از بعضی ملاحظات سیاسی پیشین گسترش دهند و این موضوع را می توان به روابط ایران و امارات نیز تسری داد.

به گزارش وبلاگ پتول وزیران امور خارجه ایران و امارات طی دو ماه گذشته دو بار به صورت تلفنی صحبت نموده اند که آخرین گفتگوی تلفنی آنها در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه با موضوع مسائل منطقه و همچنین موضوع مبارزه با شیوع ویروس کرونا انجام شد.

در چند سال اخیر روابط ایران و امارات با چالش هایی روبرو بوده چنان که بعضی از مقامات اماراتی همسو با مقامات سعودی، در مقاطعی مواضع خصمانه ای را علیه کشورمان مطرح نموده اند اما اکنون تحلیلگران با اشاره به گفتگوهای تلفنی وزیران امور خارجه و امارات معتقدند که ممکن است فصل جدیدی از روابط ایران و امارات در منطقه به زودی شروع گردد.

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، دولت امارات در اواخر اسفندماه، یاری های انسان محبت آمیز خود شامل اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا را توسط دو فروند هواپیمای اماراتی راهی ایران کرد.

همچنین در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در ایران با همکاری وزارت امور خارجه امارات عربی متحده، وزارت امور خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، یک تیم از سازمان دنیای بهداشت با 7.5 تن تجهیزات پزشکی شامل کیت های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه های تنفسی و تجهیزاتی به ارزش 300 هزار دلار با یک هواپیمای نظامی اماراتی راهی ایران شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاثیر کرونا بر افزایش رایزنی ها و بهبود مناسبات ایران-امارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا بر افزایش رایزنی ها و بهبود مناسبات ایران-امارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید