صداقت: جامعه پزشکی را در موضوع تعرفه های تشخیصی به بازی گرفته اند ، واکنش به ادعای یک وزیر

به گزارش وبلاگ پتول، عضو شورای عالی نظام پزشکی، تأخیر در اعلام تعرفه ها را موجب ضرر و زیان جامعه پزشکی دانست.

صداقت: جامعه پزشکی را در موضوع تعرفه های تشخیصی به بازی گرفته اند ، واکنش به ادعای یک وزیر

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ پتول، عبدالرسول صداقت، با اشاره به اینکه یکی از بزرگ ترین و مشکل سازترین مسائلی که در پیش روی نظام سلامت وجود دارد؛ عدم درک درست از کارایی و فلسفه وجودی جامعه پزشکی است، اظهار کرد: این مهم ناشی از این است که اصولاً مسئولان کشور مقوله امنیت را نمی شناسند در حالی که باید بدانند بخش بزرگی از امنیت هر جامعه ای در گروِ سازوکار بزرگی به نام جامعه پزشکی است.

وی اضافه نمود: اگر همکاران رشته های مختلف پزشکی نباشند، امنیت کشور بیش از مرز ها در خطر خواهد بود، زیرا وقتی ساز و کار سلامت در جامعه وجود نداشته باشد، کشور از درون دچار بحران می گردد.

صداقت با گریزی به مبحث تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی و گلایه از دیرکرد اعلام آن ادامه داد: شاهد حرکات نمایشی در شورای عالی بیمه و سایر ارکان مرتبط با نظام سلامت در مورد تعرفه های پزشکی هستیم و همیشه اعلام تعرفه ها با تأخیر قابل توجهی همراه بوده است و به ازای هر یک ماه تأخیر در اجرای تعرفه ها به مقدار یک دوازدهم ضرور و زیان به هر دو بخش دولتی و خصوصی وارد می گردد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه سازمان های بیمه گر به طور میانه بین 6 تا 10 ماه در پرداخت مطالبات بخش خصوصی و دولتی تأخیر دارند، توضیح داد: اگر میانگین پرداخت مطالبات را همان 6 ماه در نظر بگیریم، بر اساس محاسبات تورم در کشور، عملاً جامعه پزشکی حداقل با حدود 15 تا 20 درصد زیان تعرفه خود را دریافت می نماید و اگر مجموع تأخیر در اعلام تعرفه ها و پرداخت مطالبات گروه های پزشکی را در نظر بگیریم، جامعه پزشکی همیشه با زیان 20 تا 30 درصدی رو به رو بوده است.

صداقت با اشاره به اینکه اگر تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی را هر سال 30 درصد نیز افزایش دهند، تازه جبران تأخیر در اعلام تعرفه و پرداخت مطالبات است، گفت: عدم اعلام به موقع تعرفه ها و نیز عدم معین تعرفه های واقعی نوعی از هم گسیختگی را در پی خواهد داشت به طوری که بعضی از همکاران برای جبران هزینه های مازاد خود با آغاز سال نو به طور خود سرانه و بر حسب ظن و گمان اقدام به افزایش تعرفه های دریافتی خود می نمایند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کرج با اشاره به کوشش ها و از خودگذشتگی جامعه پزشکی و کادر درمان در دوران شیوع بیماری کووید 19 اذعان کرد: در سال نو نیز با وجود همه رنج ها و مشقت هایی که جامعه پزشکی در دوران کرونا متحمل شد، به جای اینکه مورد محبت قرار گیرد انواع هجمه ها به این قشر وارد شده و مورد آزردگی و رنجش خاطر نهاده شد.

وی اضافه نمود: هنوز تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی اعلام نشده و عدم درک درست و منطقی متولیان امر از شرایط جامعه پزشکی موجب شده تا هر روز تعداد قابل توجهی از همکاران تمایل به مهاجرت داشته باشند و تا کی باید شاهد خروج نخبگان از کشور به علت شرایط نامساعد اقتصادی و کاری آن ها باشیم.

صداقت با بیان اینکه جامعه پزشکی به نوعی مورد بازی و تمسخر نهاده شده است، ادامه داد: متأسفانه یکی از وزرای دولت طی نامه ای به رئیس جمهور مطالبی را در مورد تعرفه های پزشکی بیان کرده که نشان می دهد وی اطلاعی از سوابق تعرفه گذاری و معین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی و ظلمی که به جامعه پزشکی روا داشته شده، ندارد. بعلاوه مطالبی در آن نامه وجود دارد که سرشار از مغلطه بوده و در تاریخ قبل و بعد انقلاب افزایش 1000 درصدی در زمینه تعرفه های پزشکی نداشته ایم و به نظر می رسد ایشان مفهوم 1000 درصد را به درستی درک نکرده است، لذا عدم آگاهی چنین افرادی می تواند لطمه سنگینی به نظام سلامت ایران وارد نماید.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: حتی اگر افزایش 100 درصدی تعرفه ها را داشته باشیم باز هم از تورم کشور عقب هستیم و دیرکرد اعلام و عدم معین تعرفه واقعی در درجه اول موجب وارد شدن ضرر و زیان به بخش دولتی می گردد، زیرا هزینه ها از محل خزانه ملی تأمین می گردد و تورم آن بر روی مواد غذایی و…، اعمال خواهد شد که در نهایت مردم متحمل فشار های اقتصادی می شوند.

وی یاد آور شد: بیمه های پایه می توانند با پرداخت فرانشیز درمانی به مراکز خصوصی و دولتی مقدار پرداخت از جیب بیماران را کاهش دهند و به واقع اختصاص منابع اقتصادی مناسب به سازمان های بیمه گر سبب واقعی شدن تعرفه ها و کاهش پرداخت از جیب مردم خواهد بود که رضایت ارائه دهنده و گیرنده خدمات درمانی را در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "صداقت: جامعه پزشکی را در موضوع تعرفه های تشخیصی به بازی گرفته اند ، واکنش به ادعای یک وزیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صداقت: جامعه پزشکی را در موضوع تعرفه های تشخیصی به بازی گرفته اند ، واکنش به ادعای یک وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید