نخستین خط فراوری واکسن تب برفکی ایران ساخت رونمایی شد

به گزارش وبلاگ پتول، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار البرز نخستین خط فراوری واکسن تب برفکی ایران ساخت مطابق استاندارد GMP رونمایی شد.

نخستین خط فراوری واکسن تب برفکی ایران ساخت رونمایی شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ پتول به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار البرز نخستین خط فراوری واکسن تب برفکی ایران ساخت مطابق استاندارد GMP رونمایی شد.

با ایجاد این خط فراوری واکسن ضمن جلوگیری از خروج 25 میلیون دلار ارز با ایجاد ظرفیت صادراتی زمینه ساز ارزآوری 20 میلیون دلار خواهد شد تا راستا واردات 20 میلیون دز واکسن تب برفکی حیوانی با فراوری این محصول بسته گردد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و مجتبی عبداللهی استاندار البرز با حضور در شهرک صنعتی سپهر از این خط فراوری در شرکت دانش بنیان ویرا واکسن شایا رونمایی کردند.

خط فراوری واکسن تب برفکی حیوانی شرکت دانش بنیان ویرا واکسن شایا در حال حاضر دارای توانمندی فراوری 20 میلیون دوز از این واکسن است و می تواند احتیاج کسور کشور را تامین کند.

این خط فراوری با توجه به سطح استاندارد و تکنولوژی مورد استفاده، علاوه بر تامین احتیاج داخل، دارای ظرفیت و قابلیت صادراتی سالانه معادل 20 میلیون دلار است.

استاندارد GMP (Good Manufacturing Practice) به عنوان فونداسیون اصلی سیستم های ایمنی و سلامت شامل مجموعه الزامات و دستورالعمل هایی است که روش ها، تجهیزات مورد احتیاج، امکانات و کنترل های الزامی برای فراوری محصولات با کیفیت در بر می گیرد.

شرکت دانش بنیان ویرا واکسن شایا در صورت تحقق فازهای توسعه ای می تواند تا 40 میلیون دز در سال فراوری کند که این ظرفیت می تواند علاوه بر تامین احتیاج صنعت دام، کشور را در شمار صادرکنندگان واکسن یاد شده قرار دهد.

در حال حاضر 70 نفر نیروی انسانی در این شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت هستند که دانش آموخته حوزه های زیست فناوری، ژنتیک، شیمی و مهندسی بوده و 17 نفر از آنها در مقطع دکتری دانش آموخته اند.

پلت فرم فراوری واکسن های ویروسی زنده، از جمله واکسن پی پی آر یکی از خطوط فراوری این شرکت است که وارد بازار شده است و این شرکت را در جرگه 30 شرکت داشن بنیان برتر کشور قرار داده است. در این شرکت واکسن های اکتیمای واگیر و لمپی اسکین فراوری و به بازار عرضه شده است. بعلاوه واکسن های آبله گوسفندی، آبله بزی، BVD، IBR، تب سه روزه در حال طی مراحل پایانی تحقیق و توسعه بوده که تا امسال به بازار عرضه خواهد شد. این خط فراوریی در حال حاضر با فعالیت های توسعه ای اجرا شده ظرفیت فراوری 8 واکسن حیوانی به وسیله این شرکت دانش بنیان وجود دارد که سالانه 250 میلیون دوز ظرفیت فراوری این خط می باشد.

برای ایجاد خط فراوری واکسن تب برفکی حیوانی 1500 میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا شده است که 30 درصد آن به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت شده است. ایجاد این خط فراوری واکسن ضمن جلوگیری از خروج 25 میلیون دلار ارز با ایجاد ظرفیت صادراتی زمینه ساز ارزآوری 20 میلیون دلار خواهد شد تا راستا واردات 20 میلیون دز واکسن تب برفکی حیوانی با فراوری این محصول بسته گردد. فراوری واکسن های باکتریایی در فازهای بعدی توسعه این شرکت واقع شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مجموعه بازدیدهای امروز از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری و دامپزشکی، با همراهی وزیر جهاد کشاورزی و استاندار البرز، از شرکت های پسوک، بندا فرآور و نیک پایا کارن فارمد نیز بازدید خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "نخستین خط فراوری واکسن تب برفکی ایران ساخت رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین خط فراوری واکسن تب برفکی ایران ساخت رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید