خلیج فارس به دریای سیاه می رسد
به گزارش وبلاگ پتول، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از توافق سه جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه اندازی جهت ترانزیتی و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد.
جواد هدایتی در گفت وگو با وبلاگ پتول اظهار کرد: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل و نقل جاده ای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم تا در راستای همگرایی منطقه ای کریدور نو ترانزیتی را ایجاد کنیم.
وی افزود: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تا کنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق نظری نرسیدند.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح می تواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند، ادامه داد: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج فارس به آب های آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی شان تلاش های بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم.
عبور آزمایشی کالاهای اساسی ایران از آذربایجان تا دریای سیاه
هدایتی گفت: به همین علت فعال شدن راستا ترانزیتی سه جانبه با این دو کشور را دستور کار مذاکرات قرار دادیم و در مذاکرات هر دو کشور استقبال کردند. بر اساس توافقی که با مسئولان حمل و نقل دو کشور کردیم، قرار شد عبور آزمایشی از این راستا را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبداء ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالاها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند.
وی افزود: تلاش مان این است که تا قبل خاتمه سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و بر اساس نتایجی که از آن بدست می آید، آسیب شناسی لازم صورت گرفته و نهایتا در نشست سه جانبه نهایی بین سه کشور، ساز و کاری را ایجاد کنیم تا هزینه ها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان راستا تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه این راستا ترانزیتی می تواند برای کشورهای حاشیه شرق و جنوب آسیا منافع زیادی در بر داشته باشد و آن ها را به اروپای شرقی متصل خواهد کرد. از سوی دیگر اروپا یکی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران به ویژه کالاهای فرآوری شده در حوزه پتروشیمی است. همچنین کالاهای دارای فناوری بالاتر از اروپا تامین شده و این راستا می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید فاکتورهای مهم زمان و هزینه را مدیریت کرده و کاهش دهیم.
هدایتی تاکید کرد: این راستا ترانزیتی با توجه به رویکرد جدی کشورهای طرف این توافق در توسعه ترانزیت امیدواریم آلترناتیو مناسبی برای راستاهای تجاری فعال کنونی مانند راستا ترانزیتی ترکیه و روسیه باشد.
تحریم ها مسئله ای در ترانزیت و صادرات کالا
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریم های ظالمانه آمریکا تاثیری روی ترانزیت کالاهای ایران یا کالاهای دیگر کشورها از ایران به مقاصد مختلف داشته است یا خیر و اینکه آیا در اجرای این طرح مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد؟ اعلام نمود: مسلما تحریم ها در سال های اخیر روی صادرات و ترانزیت کالاها بی تاثیر نبوده است اما عبور آزمایشی کالا که در این طرح به عنوان مقدمه مورد توجه طرفین قرار گرفته برای آسیب شناسی بوده است و اگر مسئله ای از این حیث نیز به وجود بیاید با توجه به عزم دو کشور مذکور می توانیم با همکاری و مشارکت سه جانبه آن را بر طرف کنیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا