سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان بر کشورهای سارک

به گزارش وبلاگ پتول، علیرغم شیوع کرونا در تمام کشورهای عضو اتحادیه همکاری های جنوب آسیا، وجود مسائل بین هند و پاکستان مانع از اقدام جدی و مشترک این کشورها است.

سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان بر کشورهای سارک

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ پتول به نقل از داون نیوز، اجلاس غیرحضوری کشورهای عضو اتحادیه همکاری های جنوب آسیا (سارک) در حالی به خاتمه رسید که همکاری و هماهنگی این کشورها علیه کرونا زیر سایه اختلافات هند و پاکستان قرار گرفته است.

اگر چه میزان بیماران مبتلا به کرونا در کشورهای جنوب آسیا به خصوص هند و پاکستان نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا کم است ولی تراکم بالای جمعیت خطرات زیادی را پیش روی این کشورها قرار داده است.

از آنجا که امکانات پزشکی در تمام کشورهای جنوب آسیا نسبت به جمعیت آنها کم است در صورتی که جامعه با انتشار گسترده کرونا روبرو گردد طبیعتا مقابله با آن بسیار سخت و مشکل خواهد بود.

کرونا می توانست فرصتی باشد تا کشورهای عضو سارک از جمله هند، پاکستان، افغانستان، مالدیو، نپال، سریلانکا، بوتان و بنگلادش مسائل گذشته را فراموش نموده و برای همکاری بیشتر با هم متحد شوند.

اقدامات اخیر هند علیه مسلمانان، مسائلی که میان هند و پاکستان وجود دارد و به خصوص مساله کشمیر عامل اصلی عدم هماهنگی کامل کشورهای عضو سارک است.

قرار بود هند مبلغ ده میلیون دلار، پاکستان 3 میلیون دلار، سریلانکا 5 میلیون دلار، بنگلادش یک و نیم میلیون دلار و افغانستان و نپال هر کدام یک میلیون دلار برای مبارزه با کرونا به وسیله سارک هزینه نمایند.

با این حال اختلافات درونی موجود در سارک باعث شده تا حتی کشورهای عضو این اتحادیه برای مشخص میزبان دچار اختلاف باشند مثلا زمانی که پاکستان برای میزبانی اعلام آمادگی می نماید هند مخالفت نشان می دهد و زمانی که هند اعلام آمادگی می نماید پاکستان مخالفت می نماید.

دیگر کشورهای عضو نیز تاثیرگذاری این دو کشور را ندارند و معمولاً تحت تاثیر آنها قرار گرفته و نمی توانند اقدامی جدی نشان دهند.

سارک مدت ها است با مشکل اختلاف بین هند و پاکستان روبرو است و هر گاه این اختلافات افزایش یافته است سارک نیز خود به خود تحت تأثیر قرار گرفته است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان بر کشورهای سارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان بر کشورهای سارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید