نکات و ترفند های کلیدی گوشی های سامسونگ مجهز به رابط کاربری One UI

به گزارش وبلاگ پتول، در این مقاله قصد داریم یک سری نکات ابتدایی اما کلیدی گوشی های سامسونگ را به شما عزیزان معرفی کنیم. گوشی هایی که به رابط کاربری One UI و اندروید 9 مجهز شده اند.

نکات و ترفند های کلیدی گوشی های سامسونگ مجهز به رابط کاربری One UI

رابط کاربری One UI سامسونگ، جدیدترین رابط کاربری این شرکت است که قابلیت ها و امکانات جدید و جذابی را به گوشی های جدید این شرکت افزوده است. اما از آن جایی که این رابط کاربری کمی جدید شده، ممکن است بعضی از کاربران با خرید گوشی های جدید سامسونگ، به تصور گوشی های سری قبل، در کار با آن کمی با مشکل روبرو شوند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در راستای تجربه بهتر از محصولاتی که به One UI مجهز شده اند، نکات مخفی و کلیدی آن را به شما آموزش دهیم.

  • آموزش فعال کردن حالت شب در رابط کاربری One UI

قبل از عرضه رابط کاربری One UI، بعضی از افراد ادعا نموده بودند سامسونگ هیچ تم رایگانی را در اختیار کاربران قرار نخواهد داد و لذا تمامی تم ها در گوشی های این شرکت با پرداخت پول فعال می شوند. اما این چنین نشد و طبق معمول، تعداد زیادی تم رایگان و جالب نیز برای دانلود در دسترس قرار گرفته است.

اما اگر به تم های تیره علاقه مندید و تمایل دارید در حالی که رنگ و روی گوشی شما به تیره تغییر پیدا می نماید، همزمان در مصرف انرژی نیز صرفه جویی گردد، پیشنهاد می کنیم تم های سامسونگ را کنار بگذارید و به جای آن از حالت تاریکی بهره ببرید. درحالی که تم ، تنها تعدادی از نرم افزارها و بخش های مختلف سیستم را به رنگ تیره در می آورد، حالت تاریکی، تمامی بخش های سیستم و تمامی نرم افزارها را به رنگ تیره در می آورد.

همانطور که احتمالا می دانید، فعال بودن حالت تاریکی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، فشار کمتری روی شبکیه چشم وارد می نماید و لذا هنگام شب، بهترین زمان استفاده از این حالت است. توجه داشته باشید که برای فعال سازی این حالت، باید تم پیش فرض خود گوشی روی دستگاه شما نصب باشد، در غیر این صورت حالت تاریکی برای شما فعال نخواهد شد.

  • برای فعال کردن این حالت وارد تنظیمات (Settings) شوید.
  • نمایشگر (Display) را لمس کنید.
  • به سمت پایین اسکرول کنید تا حالت تاریکی یا حالت شب (Night Mode) را پیدا کنید.

بهترین گوشی های مقرون به صرفه چینی در سال 2019

در حالی که حالت شب شاید از لحاظ غلظت تاریکی یا کیفیت، از یک سری تم های شخص ثالث ضعیف تر باشد، اما قطعا محدوده بیشتری از بخش های سیستم و برنامه ها را پوشش داده و عملکرد پایدارتری را نیز از خود نشان می دهد.

از آن جایی که هنوز نمی توان این حالت را به صورت زمان بندی شده در رابط کاربری One UI فعال کرد، شاید کمی آزار دهنده باشد که بخواهید هر بار این جهت را برای فعال کردن آن طی کنید. لذا می توانید با افزودن آن به نوار اعلانات گوشی، به سادگی به آن دسترسی داشته باشید.

  • برای این کار ابتدا نوار اعلانات خود را باز نموده و آن را تا پایان به سمت پایین بکشید.
  • روی سه نقطه لمس نموده و گزینه (ترتیب دکمه) Button Order را انتخاب کنید.
  • در بین گزینه های ظاهر شده، آیکون حالت تاریکی (Night Mode) را نگه دارید و به سمت منوی اصلی نوار اعلانات راهنمایی کنید.
  • عبارت انجام شد (Done) را لمس کنید. از این پس می توانید از طرق نوار اعلانات، به سرعت حالت تاریکی را فعال کنید.

نهایت استفاده از قابلیت های حرکتی

اندروید پای (9) شکل و شمایل جدیدی از سیستم ناوبری را به دنیای گوشی های هوشمند معرفی کرد و سامسونگ نیز به خوبی توانست محصولات خود را با سیستم ناوبری جدید تطبیق دهد. البته اینکه بگوییم کدام شرکت در این زمینه پیروز تر عمل نموده کاملا به سلیقه کاربر بستگی دارد و اینکه اصولا با چه گوشی از چه شرکتی راحت تر است. لذا مسئله اصلی، صرفا معرفی قابلیت ها در گوشی سامسونگ است، نه این که این قابلیت در گوشی های سامسونگ بهتر از دیگر گوشی ها باشد!

یکی از تغییرات بزرگی که در بخش سیستم ناوبری رابط کاربری One UI اعمال شده، گزینه مربوط به مالتی تسکینگ یا همان پنجره برنامه های اخیر (Recent app) است که کاربردی تر از گذشته به نظر می رسد. به محض فشردن آن، 5 مورد از برنامه های پر استفاده خود را مشاهده خواهید کرد که اخیرا نیز اجرا نشده اند.

اما برای آشنایی با دیگر قابلیت ها، باید به منوی ویژگی های پیشرفته (Advanced Features) بروید. بنابراین ابتدا:

  • تنظیمات را باز نموده و در بین گزینه ها، ویژگی های پیشرفته را انتخاب کنید.
  • گزینه Motions and gestures را لمس کنید.

در این منو با انتخاب هر گزینه، می توانید آموزش انیمیشنی آن را نیز مشاهده کنید تا بهتر متوجه کاربرد هر قابلیت شوید. از حالت تک دست گرفته تا بی صدا کردن آسان و استفاده از حالت های حسگر اثر انگشت، از قابلیت های خوبی است که در این رابط کاربری به گوشی های سامسونگ اضافه شده.

ارسال پیام اضطراری (SOS Messages) در رابط کاربری One UI

قابلیت های پیشرفته در اندروید صرفا به یک یا دو بخش خلاصه نمی شوند و مسلما نکات جالب دیگری نیز در آن وجود دارند که همه آن ها به سادگی و صرفا با یک گزینه فعال یا غیرفعال می شوند.

برای مثال، گزینه Reduce animations با کاهش انیمیشن برنامه ها در پی دستورات ارسال شده، به نوعی گوشی را سریع تر از قبل می نماید. قابلیت اشتراک گذاری مستقیم (Direct Share) به شما این امکان را می دهد تا در منوی اشتراک گذاری هر برنامه ای، با یک کاربر خاص بارها و بارها عملیات انتقال فایل را انجام دهید. همچنین یکی از بهترین قابلیت های آن، ارسال پیام اضطراری است که می تواند در موارد خاص، حتی زندگی افراد را نیز نجات دهد.

  • برای ارسال پیام های اضطراری، کافی است وارد تنظیمات شده و روی گزینه قابلیت های پیشرفته (Advanced Features) کلیک کنید.
  • گزینه Motions and gestures را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید مطابق تصویر زیر، گزینه Send SOS messages یا همان ارسال پیام اضطراری را لمس نموده و آن را فعال کنید.

در این قسمت می توانید با لمس عبارت Sens messages to یا ارسال پیام به، مخاطبین دلخواه خود را به لیست گیرندگان پیام اضطراری خود اضافه کنید. بعد از انجام این کار، گوشی به شما هشدار می دهد که با دو بار فشردن کلید پاور، دوربین گوشی باز می گردد و با سه بار فشردن آن، پیام اضطراری به مخاطبین ارسال می گردد. لذا باید دقت داشته باشید که حتما سه بار آن را فشار دهید.

از آن جایی که این قابلیت تنها در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر در شرایط اضطراری قرار گرفته است، بنابراین شرط ها و قید های مختص خود را دارد. لذا از شما می خواهد با مطالعه این شرایط، در صورت موافقت با آن، این قابلیت را فعال کنید.

  • اگر موافق هستید، دایره کوچکی را که اشاره می نماید من این پیام را خواندم و با همه شرایط موافقت می کنم لمس کنید
  • سپس از شما خواسته می گردد تا نام مخاطبین را نیز اضافه کنید که باید روی گزینه افزودن (Add) کلیک نموده و از میان مخاطبین خود، موارد دلخواه را انتخاب کنید.
  • روی بالای صفحه گزینه انجام شد (Done) را لمس نموده و کلید بازگشت را انتخاب کنید تا به منوی ارسال پیام اضطراری برگردید.

جهت یادآوری باید این نکته را به خاطر داشته باشید که حتما سه بار کلید پاور را فشار دهید تا پیام شما به مخاطبین انتخاب شده ارسال گردد. از طرفی سعی کنید مادامی که این قابلیت در گوشی شما فعال است، حدالامکان از دوبار فشردن کلید پاور برای باز کردن دوربین استفاده نکنید تا مبادا با فشردن سه بار آن، پیام اضطراری بدون هیچ دلیلی برای مخاطبین ارسال گردد.

همه چیز در خصوص بخش سلامت دستگاه (Device Care)

قابلیت Adaptive Battery یکی از ویژگی های نه چندان پر سر و صدای اندروید پای است که وظیفه آن بهبود شرایط باتری است. اما خب مانند بسیاری از برنامه های ذخیره انرژی دیگر، یک سری نقطه ضعف هایی نیز ممکن است داشته باشد. به این صورت که در بعضی موارد ممکن است برنامه ای را به اشتباه در حالت خواب قرار دهد که به اعلانات آن احتیاج دارید.

حالت ذخیره باتری بعد از بروزرسانی رابط کاربری One UI، به صورت پیش فرض روشن است. اما اگر می بینید که در اولویت بندی برنامه ها عملکرد مناسبی ندارد، یا باعث تاخیر در دریافت اعلانات می گردد، می توانید از طریق روش زیر آن را غیرفعال کنید.

  • تنظیمات را باز نموده و گزینه Deice Care را لمس کنید.
  • در بین گزینه های موجود در زیر صفحه، باتری را انتخاب کنید.
  • روی سه نقطه در بالای تصویر کلیک نموده و گزینه تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.
  • عبارت Adaptive Battery را مطابق تصویر زیر در بین گزینه ها یافته و آن را غیرفعال کنید.

از طریق همین منو هم می توانید برنامه هایی که زیاد از آن ها استفاده نمی کنید و گوشی آن را در حالت خواب قرار داده مشاهده کنید (Put unused apps to sleep). اگر برنامه ای بوده که مدت زمان زیادی اعلانی از آن دریافت نکردید، احتمالا دلیل آن همین گزینه است.

فعال کردن Lockdown در رابط کاربری One UI

شرکت اپل جهت افزایش امنیت دستگاه های خود، قابلیتی را فراهم نموده که در نتیجه آن، در مواقع ضروری که خطر سو استفاده نیز وجود دارد، باز کردن قفل گوشی از طریق حسگرهای اثر انگشت و تشخیص چهره غیرفعال می گردد.

حال گوگل نیز دست به کار شده و در اندروید 9 قابلیتی را معرفی نموده تحت عنوان Lockdown تا کاربر در شرایط ضروری بتواند تمام روش های معمول باز کردن گوشی را غیرفعال کند و با یک پین کد، وارد گوشی گردد.

  • برای فعال کردن این گزینه باید ابتدا وارد تنظیمات شده و گزینه صفحه قفل (Lock Screen) را انتخاب کنید.
  • گزینه Secure Lock settings را لمس نموده و سپس Show Lockdown option را انتخاب کنید.
  • البته اگر می خواهید Lockdown را بدون غیرفعال کردن قفل هوشمند یا اعلانات در صفحه قفل فعال کنید، باید گزینه Lock instantly with Power key را نیز فعال کنید.

برای فعال سازی آن تنها کافی است کلید پاور را فشرده و نگه دارید تا در میان گزینه های راه اندازی مجدد (restart)، خاموش کردن و …، Lockdown را نیز مشاهده کنید. با انتخاب این گزینه، دستگاه تمامی حسگرهای مورد استفاده برای باز کردن قفل گوشی را غیرفعال نموده و تمامی اعلانات را از روی صفحه قفل پاک می نماید.

برای غیرفعال کردن این گزینه لازم نیست مجددا جهت قبل را طی کنید. باز کردن قفل گوشی بعد از وارد کردن پین کد، به صورت اتوماتیک گوشی را به حالت اولیه بر می گرداند و Lockdown غیرفعال می گردد.

تنظیمات مربوط به نمایشگر همواره روشن (Always On Display)

درحالی که هنوز در منوی صفحه قفل به سر می برید، بهتر است سری به بخش نمایشگر همواره روشن نیز بزنید و با قابلیت های آن آشنا شوید. مسلما با مفهوم این واژه آشنایی دارید. اما اگر تازه با چنین اصطلاحی روبرو شده اید، باید بگوییم با یاری چنین قابلیتی، کاربر بدون احتیاج به فشردن دکمه های پاور یا هوم، می تواند به اعلانات و ساعت گوشی خود دسترسی داشته باشد. چرا که گوشی پیوسته این اطلاعات را به نمایش می گذارد.

نمایشگر همواره روشن اگرچه قابلیت چندان پیچیده ای نیست و تنظیمات شخصی سازی خاصی ندارد، اما با این اوصاف بهتر است به جزئیات موجود در آن در گوشی های سامسونگ بپردازیم تا با تمام امکانات آن به خوبی آشنا شوید.

  • وارد منوی تنظیمات شده و روی گزینه صفحه قفل (Lock screen) کلیک کنید.
  • عبارت نمایشگر همواره روشن (Always-On-Display) را انتخاب کنید. (روی خود متن کلیک کنید تا تنظیمات مربوط به آن باز گردد)
  • در این منو می توانید روی عبارت اول کلیک نموده و نمایشگر همواره روشن را فعال کنید.
  • بعد از این کار می توانید از بین سه گزینه موجود، یکی را انتخاب کنید که روی صفحه قفل به نمایش درآید.
  • سپس روی عبارت حالت نمایشگر (Display Mode) کلیک کنید.
  • در این قسمت می توانید حالت دلخواه خود را انتخاب کنید. برای مثال با ضربه زدن روی نمایشگر، اطلاعات نمایش داده شوند، یا همواره این اطلاعات نمایش داده شوند و یا نمایش اطلاعات را برای زمان خاصی زمان بندی کنید.
  • حال کلید بازگشت را فشرده تا به تنظیمات مربوط به صفحه قفل برگردید.
  • حال روی گزینه Clock style کلیک کنید.
  • در بین گزینه های ظاهر شده، نمایشگر همواره روشن (Always On Display) را لمس کنید.
  • بین حالت های مختلف ساعت، نمونه دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • روی گزینه رنگ (Color) کلیک نموده و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • روی عبارت انجام شد (Done) کلیک کنید.

قرار دادن یک یا دو ویجت در صفحه گوشی

برای گوشی های با صفحه های بزرگ، دسترسی به بالای گوشی بسیار سخت است. لذا قرار دادن برنامه در آن نقاط عملا کاربر را مجاب می نماید برای باز کردن آن ها از دو دست استفاده کند. بنابراین بهتر است یک سری ویجت حاوی اطلاعات مورد احتیاج در بالاترین بخش های تصویر قرار داده گردد تا از این طریق احتیاج به قرار دادن یک سری برنامه در بالای صفحه کاهش پیدا کند.

به صورت پیش فرض، سامسونگ یک ویجت ساعت و آب و هوا را در بخش بالا و میانی دستگاه قرار می دهد. اما مسلما ویجت های بهتری نیز وجود دارند که می توانند حاوی اطلاعات مفیدتری باشند. توجه داشته باشید که ویجت های زیر قرار نیست بهترین های موجود باشند و این تصاویر صرفا آموزشی جهت افزودن ویجت به نمایشگر گوشی است. شما می توانید گزینه های مورد نظر را با توجه به احتیاج خود به صفحه اضافه کنید.

  • برای حذف کردن ویجت ساعت و آب و هوا، می توانید روی آن ها نگه دارید و بعد از پدید آمدن گزینه ها، عبارت Remove From Home را انتخاب کنید.
  • روی فضای خالی صفحه نگه دارید و در منوی ظاهر شده در پایین صفحه، ویجت (Widgets) را انتخاب کنید.
  • در بین ویجت هایی که روبروی شما است، می توانید ویجت دلخواه خود را انتخاب کنید. در تصویر زیر، برنامه گوگل فیت انتخاب شده.
  • روی آن ضربه زده، نگه دارید و روی منوی اصلی گوشی خود آن را در جای دلخواه رها کنید.
  • بعد از اضافه کردن ویجت، می توانید آن را از نظر اندازه نیز تغییر دهید. چهار نقطه در چهار بخش ویجت نمایش داده می گردد که می توانید با استفاده از آن ها، ویجت را بزرگ یا کوچک کنید.
  • برای ثبت تغییرات نهایی، در بخش خالی صفحه کلیک کنید.

همین فرایند را با هر برنامه ای که می خواهید تکرار کنید و ویجت مورد نظر خود را به صفحه اصلی اضافه کنید و یا آن را از روی صفحه حذف کنید.

مسلما قابلیت ها و جذابیت های بیشتری نیز در رابط کاربری One UI وجود دارد که ذکر همه آن ها از حوصله این متن خارج است. مواردی از قبیل کنترل نوار اعلانات، کنترل سیستم ناوبری و … که سعی می گردد در مقالات دیگر به صورت جداگانه به آن پرداخته گردد. امیدواریم این نکات و ترفندهای اولیه، بتواند در کارهای روزمره برایتان مفید واقع شوند.

چگونه صفحه قفل دستگاه اندرویدی خود را مدیریت کنیم؟

منبع: androidcentral

منبع: دیجیکالا مگ

به "نکات و ترفند های کلیدی گوشی های سامسونگ مجهز به رابط کاربری One UI" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات و ترفند های کلیدی گوشی های سامسونگ مجهز به رابط کاربری One UI"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید