پردازش داده ها در مقیاس نانو، گامی به سوی تسریع محاسبات

به گزارش وبلاگ پتول، یک تیم تحقیقاتی بین المللی ازجمله محققان دانشگاه لیمریک ایرلند مولکول جدیدی را کشف کردند که می تواند تصمیم گیری سریع را در محاسبات رایانه ها تسریع کند.

پردازش داده ها در مقیاس نانو، گامی به سوی تسریع محاسبات

کشف این مولکول که با صرفه جویی در انرژی، ایجاد نوع تازهی از معماری محاسبات را ایجاد می نماید، می تواند پیامدهای عظیمی در زمینه های مختلف از تصمیم گیری های اقتصادی تا بیوانفورماتیک داشته باشد.

گروهی از محققان دانشگاه لیمریک یک مولکول ساده ساخته شده فقط 77 اتم یک عنصر ارایه کردند که می توان از آن برای ساخت مدار الکترونیکی استفاده کرد، مدارهایی که در آن منطق پیچیده در خواص مواد نانومقیاس کدگذاری شده است.

در این طرح، نوع تازهی از معماری محاسباتی با الهام از مغز با بهینه سازی خواص الکتریکی بلورهای نرم فراوری شده از مولکول ها، ارایه شده است.

نتایج این طرح درقالب مقاله ای در نشریه نیچر (Nature) به چاپ رسیده است.

مولکول های فلزی-آلی به وسیله محققان انجمن هند برای پرورش علم (IACS) در کلکته سنتز شده و در دانشگاه ملی سنگاپور به صورت فیلم درآمده و به اسم عناصر مدار در سنگاپور، در آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی هیولت پاکارد در کلرادو آزمایش شده اند.

دامین تامپسون، استاد فیزیک در لیمریک که یک تیم تحقیقاتی در زمینه طراحی مواد در موسسه برنال را رهبری می نماید، با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری پیشرفته، این کشف را انجام داد.

وی نشان داد که این مولکول از عدم تقارن طبیعی در پیوندهای فلزی و آلی خود برای تمییز بین حالت های مختلف استفاده می نماید، که به او امکان می دهد تصمیم گیری بسیار سریع را انجام دهد.

تامپسون گفت: در این دستگاه تازه، همه کارها در یک مکان انجام می گردد، بنابراین احتیاجی به خواندن یا جابجایی اطلاعات نیست. این دستاورد می تواند تنگنای فون نیومان را رفع کند، مسئله ای که از همان ابتدا کامپیوترها را گرفتار نموده و هنوز هم مانع توسعه فناوری است. توسعه این مدار تازه مولکولی بدین معناست که واحد پردازش کامپیوتر دیگر احتیاجی به دریافت داده برای هر عملیاتی که انجام می دهد، ندارد و این باعث صرفه جویی بسیار زیادی در زمان و هزینه های انرژی می گردد.

وی یادآور شد: ما از این دستاورد بسیار هیجان زده هستیم، زیرا این فناوری تمام ویژگی های محاسبات مغزی را نشان می دهد. اول این که تعداد زیادی از پردازنده های مولکولی کوچک و یکسان به هم متصل شده و به صورت موازی کار می نمایند. از همه مهمتر، این فناوری قابلیت هم افزونگی و پیکربندی مجدد را دارد، به این معنی که دستگاه می تواند مسائل را حل نماید، حتی اگر همه اجزاء به طور کامل در تمام زمان یا به طور دقیق در هر زمان کار ننمایند.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: عناصر این مدار تازه می توانند کامپیوترهای کوچکتر، سریع تر و کم مصرف تر، دقیقاً همان چیزی را که برای محاسبه لبه، اینترنت اشیاء و برنامه های هوش مصنوعی مورد احتیاج است، ارائه دهند.

پروفسور لوک وان در ویلن، مدیر موسسه برنال و پروفسور مهندسی و طراحی زیست سیستم ها در برنال از پیشرفت عظیم دانشمندان ابراز خوشحالی کرد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "پردازش داده ها در مقیاس نانو، گامی به سوی تسریع محاسبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازش داده ها در مقیاس نانو، گامی به سوی تسریع محاسبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید