کسب مرجعیت علمی در گرو افزایش سهم تحقیقات و فناوری از GDP
به گزارش وبلاگ پتول به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی به ترسیم نقشه راه تحقیقات سلامت جهت نیل به مرجعیت علمی اشاره نمود و گفت: ابتدا استفاده از تحقیقات نافع و فناورهای همگرا و در پی آن توجه به بار بیماری ها و افزایش شاخص های سلامت در جامعه و سپس مرجع شدن در حل مسائل سلامت جامعه در منطقه و دنیا فرازهای اصلی این مسیر به شمار می رود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همینطور مرجعیت علمی را از دو جنبه ملزومات و اجزای آن مورد آنالیز قرار داد و تشریح کرد: ملزومات مرجعیت علمی هفت عنصر اصلی دارد. اولین عنصر سیاستگذاری است که باید روندهای علم و فناوری را به صورت مستمر پیگیری و روندها آینده نگاری شوند. طراحی نقشه راه برای ساختارهای علمی با ایجاد همگرایی در سطح ملی برای تغییر نگرش ها در بحث مرجعیت علمی و ارائه یک ذهنیت صحیح بسیار حایز اهمیت است.
پناهی دستاورد کسب مرجعیت علمی را افزایش سهم تحقیقات و فناوری از GDP دانست و یادآور شد: لازمه این امر توزیع منابع مالی مبتنی بر ماموریت های واگذار شده به دانشگاه های علوم پزشکی است حتی لازم است مراکز تحقیقاتی بین رشته ای بر اساس این ماموریت ها که همه بر اساس تهدیدات شناسایی شده حوزه سلامت کشور هستند تاسیس گردد.
تدوین استراتژی در سطوح مختلف
وی مطرح نمود: به تدوین استراتژی هایی در سطح کلان و میانی برای رونق و ایجاد انگیزه جامعه علمی کشور برای همراهی با این هدف مهم تاکید نمود و گفت: توسعه یک سیستم رقابتی سالم، ایجاد ساز و کارهایی با فناوری های چندگانه و تقویت فرهنگ کار تیمی و توانمندسازی افراد در سطوح بین المللی می تواند در این راه کارساز باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به ساختارها، الزام دیگر مرجعیت علمی است، یادآور شد: انتظار می رود برای رسیدن به مرجعیت علمی باید فراساختارهایی جهت تقویت و تمرکز بر اولویت های ملی طراحی گردد و میان فعالیت ساختارهای علمی و فناوری با نقشه ملی مطابقت ایجاد گردد.
تدوین فرآیندهای ضروری در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی
وی با تاکید بر اینکه تا فرآیندهای ضروری در این مسیر تدوین و آماده نگردد دستیابی به مرجعیت علمی نیز آسان نخواهد بود اضافه نمود: طراحی فرآیندهای معین شرایط سیستم سلامت یکپارچه، فرآیند پایش مستمر مشاهدات کلان (macro observation) از سیستم یکپارچه سلامت، فرایند ارتباطات جهانی و مدیریت دانش و فرآیندهای به کارگیری دانش از نکات قابل توجه در این زمینه است. بعلاوه لازم است بانک داده ملی جهت اصلاح و نوآوری در سیستم یکپارچه طراحی گردد.
پناهی توضیح داد: متعهد شدن به انجام فعالیت های مستمر با بالاترین کیفیت ممکن و تمرکز بر شناسایی چالش ها و برطرف آنها از الزامات محتوایی مرجعیت علمی است و از سوی دیگر در این راه به شاخص های جوابگو مبتنی بر بهره وری تحقیقات و فناوری به جای شاخص های کمی نیازمند هستیم ضمن اینکه بدون تردید باید سوالات و مسائل جامعه در این شاخص ها در نظر گرفته گردد.
تعاملات بین المللی راهی برای دستیابی به مرجعیت علمی
وی با تاکید بر اینکه مرجعیت علمی بدون ارتباطات و تعاملات علمی امکانپذیر نیست، مطرح نمود: تقویت فعالیت های تیمی و چند رشته ای بین دانشگاه های علوم پزشکی و کلان منطقه ها با تمرکز ویژه به ماموریت های واگذار شده برای حل نیازهای کشور و تقویت ارتباطات بین المللی در کنار تقویت مجلات علمی بین المللی در داخل کشور می تواند پایه ای برای توسعه تعاملات علمی باشد.
وی با بیان اینکه مطالعات بسیاری در منابع بین المللی و داخلی در مورد اجزای مرجعیت علمی انجام شد، بیان نمود: فراوری علم و دانش طبق برنامه های متنوع جهت تشویق و جذب نخبگان و استفاده هر چه بیشتر از زیرساخت ها، ترجمان دانش و کاربست آن و تقویت ارتباط با صنعت، فراوری و به کارگیری تکنولوژی، دیپلماسی علمی به وسیله طراحی پروژه با سازمان های بین المللی برای حمایت از کشورهای منطقه و استفاده از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و در نهایت بهبود اقتصاد دانش بنیان مجموعه این اجزا را شامل می شوند.
منبع: خبرگزاری مهر