برنامه آمریکا برای ایجاد یک شبه دولت در شرق فراتِ سوریه

به گزارش وبلاگ پتول، وزیر خارجه روسیه در سخنانی از قصد آمریکا برای ایجاد یک شبه دولت در منطقه شرق فرات سوریه اطلاع داد.

برنامه آمریکا برای ایجاد یک شبه دولت در شرق فراتِ سوریه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پتول، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان کنفرانس صلح پاریس با اشاره به اقدامات آمریکا در شمال سوریه، اظهار کرد: آن ها (آمریکایی ها) برای ایجاد یک منطقه شبه دولت شرق فرات دست به هر اقدامی می زنند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل، آمریکایی ها خواهان سرمایه گذاری گسترده کشور های حوزه خلیج (فارس) برای ایجاد دولت خودمختار توسط نیرو های سوریه دموکراتیک، کردها، یگان های مدافع خلق و دیگران هستند. آن ها همچنین قصد جدا کردن این منطقه از سوریه و تسلط بر میادین نفتی آن را دارند.

لاوروف در ادامه گفت: پیش از شروع فرایند آستانه در سرانجام سال 2015 هیچگونه گفت وگویی میان دولت سوریه و اپوزیسیون واقعی وجود نداشت، زیرا در آن موقع تنها اپوزیسیونی که مورد توجه غرب بود، متشکل از مهاجرانی بودند که در استانبول، ریاض، اروپا و آمریکا زندگی می کردند.

این مقام روس عنوان نمود: پیش از این و به طور معین در سال 2013 چیزی نمانده بود که برای حل و فصل منازعه در سوریه با آمریکا به تفاهم برسیم و توافقنامه ای که به همراه جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا آماده کردیم و دولت سوریه نیز آن را پذیرفت بر این مسأله تأکید داشت که نباید از نیرو های هوایی سوریه در جنگ استفاده گردد و هرگونه عملیات هوایی آمریکا و روسیه باید با هماهنگی دو طرف انجام گردد. به عبارت دیگر در این تفاهمنامه بر حق روسیه و آمریکا برای وتوی تحرکات و اقدامات طرف مقابل تأکید شده بود و تنها شرط اجرایی شدن این توافقنامه؛ تفاوت قائل شدن میان اپوزیسون و تروریست های جبهه النصره توسط آمریکا بود، اما واشنگتن این کار را نکرد و هیچگاه نخواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با اشاره به تحولات اخیر لبنان نیز اضافه کرد: مسکو کوشش های سعد حریری، (نخست وزیر مستعفی لبنان) برای تشکیل دولت را تأیید و از آن حمایت می نماید، اما ایده تشکیل دولت تکنوکرات یک مسأله غیر واقعی است.

علی رغم استعفای حریری، اما مسؤولان برجسته سیاسی و بعضی از نمایندگان لبنان اخیرا اعلام کردند، روز های آینده در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش سمت نخست وزیری سعد حریری در دولت جدید معین کننده خواهد بود و تقربیا گروه های سیاسی در خصوص ضرورت نخست وزیری وی در دولت آینده توافق نظر دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برنامه آمریکا برای ایجاد یک شبه دولت در شرق فراتِ سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه آمریکا برای ایجاد یک شبه دولت در شرق فراتِ سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید