هشدار! این خواب شما را به کام مرگ می کشاند

به گزارش وبلاگ پتول، خواب مرهمی است که بعد از یک روز طولانی فرد را آرام می نماید و انرژی دوباره به او می بخشد. اما ممکن است همین خواب شیرین شما را به کام مرگ بکشد.

هشدار! این خواب شما را به کام مرگ می کشاند

بخش زیادی از خوابیدن به وسیله ساعت درونی بدن تنظیم می گردد که از عناصر بیرونی مانند دما و نور خورشید سرنخ می گیرد. چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن با 24 ساعت هماهنگ است. بیشتر افراد با مسائل خواب دست و پنجه نرم می نمایند. در این مطلب از وبلاگ پتول به آنالیز مضرات پرخوابی می پردازیم.

نتایج جالب و شوکه نماینده تحقیقات

افرادی که هم خواب ظهر و هم خواب طولانی در شب دارند، 85 درصد بیشتر از افراد عادی در معرض سکته مغزی هستند. به طور منظم چرت زدن به مدت 90 دقیقه در دهه شصت زندگی ممکن است خطر بروز سکته در افراد را افزایش دهد.

داده های به دست آمده از این مطالعه حکایت از آن دارد، افرادی که به مدت 1.5 ساعت یا بیشتر از آن خواب میانه روز را تجربه می نمایند، دست کم 25 درصد خود را در معرض سکته قرار می دهند. کسانی که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند نیز 23 درصد بیشتر محتمل است دچار سکته شوند.

کم خوابی و پرخوابی هر دو ضرر دارند

برای مدت طولانی پزشکان هشدار داده اند که کمبود خواب باعث فشار خون بالا و لخته شدن در عروق می گردد و کارشناسان اکنون این شواهد را ثابت نموده اند که خواب بیش از حد نیز به همان میزان برای بدن ضرر دارد. دانشمندان عادت های خواب و چرت زدن بیش از 30 هزار نفر بالای 60 سال را برای 6 سال پیاپی تحت نظر قرار دادند.

آن ها دریافتند کسانی که بیش از یک ساعت و نیم در طول روز به طور منظم چرت می زدند، در مقایسه با افرادی که خواب بعد ازظهر را از زندگی خود حذف نموده اند، 25 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی بودند. داوطلبانی که بیش از نه ساعت در شب می خوابیدند نیز در مقایسه با افرادی که هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشتند، در معرض خطر 23 درصدی برای ابتلا به سکته مغزی بودند.

آن ها بعلاوه گفتند که چرت زدن منظم در طول روز ممکن است نشانگر یک سبک زندگی غیبرطرفال باشد؛ یکی دیگر از خطرهای شناخته شده برای بروز سکته مغزی که خیلی هم رایج است.

من به چه میزان خواب احتیاج دارم؟

احتیاج به خواب در هر سنی فرق دارد و حتی بین گروه هم سالان نیز تفاوت به چشم می خورد. اما در مجموع، انجمن ملی خواب راهنمای روزانه خواب را تعریف نموده که به توضیح زیر است:

  • نوزادان (11-4 ماه): 15-12 ساعت
  • بچه ها دبستانی (13-6 سال): 11-9 ساعت
  • نوجوانان (17-14 سال): 10-8 ساعت
  • جوانان (25-18 سال): 9-7 ساعت
  • بزرگسالان (64-26 سال): 9-7 ساعت
  • سالمندان (+65): 8-7 ساعت

خاتمه دادن به عادات نامناسب خواب

ایجاد عادات مثبت خواب و یک برنامه خواب منظم می تواند تفاوت زیادی در کیفیت و کمیت خواب فرد ایجاد کند. خاتمه بخشیدن به عادات و رفتارهای نامناسب خواب نیز به همان مقدار حیاتی است. دوری از غذاها و نوشیدنی هایی که با خواب خوب تداخل ایجاد می نمایند. دوری از وسایل الکترونیکی مزاحم و به حداقل رساندن موانعی که در استراحت فرد اختلال ایجاد می نماید، نقش موثری در تجربه یک خواب خوب دارند.

چرا نمی توانم به خواب بروم؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می گردد خواب سخت تر اتفاق بیفتد. بعضی از این دلایل شامل موارد زیر است:

  • بیش از حد خوردن
  • ورزش کردن در نزدیکی زمان خواب
  • نگاه کردن به صفحات گوشی یا تلویزیون درست قبل از خواب
  • اضطراب ناشی از یک روز شلوغ

اگر بی خوابی تنها برای یک مدت کوتاه باشد، احتیاجی به نگرانی نیست. اما اگر بیشتر از 4 هفته طول بکشد و به هیچ طریقی برطرف نگردد و یا نتیجه ای نداشته باشد. ممکن لازم باشد که با یک متخصص مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 5 کاربرد عجیب نوشابه که قطعا نمی دانید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "هشدار! این خواب شما را به کام مرگ می کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار! این خواب شما را به کام مرگ می کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید